Maahanmuuttajataustaisten lasten toimintaterapia: kulttuurien näyttäytyminen lasten terapiaprosessissa
Vihlman, Matilda; Laitinen, Jessica (2023)
Vihlman, Matilda
Laitinen, Jessica
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060117265
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060117265
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Helsingin kaupungin kanssa ja on kohdennettu kaupungin perhekeskuksille. Opinnäytetyö tuottaa toimeksiantajalle kuvauksen siitä, millainen 2-6-vuotias maahanmuuttajataustainen lapsi on toimintaterapeutin asiakkaana ja kartoittaa, miten kyseisen asiakasryhmän voi ottaa paremmin huomioon aikaisempien tutkimusten valossa. Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää maahanmuuttajataustaisten lasten haasteita ja mahdollisuuksia sekä kartoittaa kuinka kulttuurit näyttäytyvät neuvolaikäisen lapsen toimintaterapiaprosessissa.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevan kirjallisuuskatsauksen keinoin. Analyysiosuutta varten opinnäytetyöhön valittiin yhteensä kahdeksan artikkelia, jotka käsittelevät maahanmuuttajataustaisen lapsen ja hänen perheensä kokemia mielenterveysongelmia ja kehityksellisiä haasteita sekä kulttuurin merkitystä näihin. Aineistossa nousee esiin lisäksi maahanmuuttajataustaisten lasten ihmisoikeudet sekä yhteisön merkitys näiden asiakasryhmien kohdalla. Kaikki opinnäytetyöhön valitut artikkelit on julkaistu tieteellisissä, vertaisarvioiduissa julkaisuissa vuosien 2008-2023 välillä. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat toimintaterapeutin olevan usein aliarvioitu maahanmuuttajataustaisen lapsen kuntoutuksessa. Lisäksi tuloksissa korostui toimintaterapeutin ammattiosaamisen lisäksi muiden tieteenalojen opiskelu ja ymmärrys. Lapsen ympäristön osallisuus ja perheen yksilöllisen tilanteen sekä kulttuuritaustan huomioiminen on tutkimusten valossa kulttuurisensitiivisen kuntoutuksen ydin.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevan kirjallisuuskatsauksen keinoin. Analyysiosuutta varten opinnäytetyöhön valittiin yhteensä kahdeksan artikkelia, jotka käsittelevät maahanmuuttajataustaisen lapsen ja hänen perheensä kokemia mielenterveysongelmia ja kehityksellisiä haasteita sekä kulttuurin merkitystä näihin. Aineistossa nousee esiin lisäksi maahanmuuttajataustaisten lasten ihmisoikeudet sekä yhteisön merkitys näiden asiakasryhmien kohdalla. Kaikki opinnäytetyöhön valitut artikkelit on julkaistu tieteellisissä, vertaisarvioiduissa julkaisuissa vuosien 2008-2023 välillä. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat toimintaterapeutin olevan usein aliarvioitu maahanmuuttajataustaisen lapsen kuntoutuksessa. Lisäksi tuloksissa korostui toimintaterapeutin ammattiosaamisen lisäksi muiden tieteenalojen opiskelu ja ymmärrys. Lapsen ympäristön osallisuus ja perheen yksilöllisen tilanteen sekä kulttuuritaustan huomioiminen on tutkimusten valossa kulttuurisensitiivisen kuntoutuksen ydin.