Yhteinen toiminnanohjausjärjestelmä erilaisille huoltoliiketoiminnan yksiköille
Ahonen, Mikael (2023)
Ahonen, Mikael
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060117186
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060117186
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty suuren talotekniikka alan konsernin toimeksiantona.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mitä vaatisi se, jos toimeksiantaja konsernin viisi eri laista liiketoimintayksikköä yhdistettäisiin saman toiminnanohjausjärjestelmän alle. Tutkimuksessa selvitetään ensin yksiköiden nykyistä toimintaa, erilaisia prosesseja, nykyisten järjestel mien ominaisuuksia ja välttämättömiä vaatimuksia järjestelmien käytölle. Näitä asioita selvitetään viiden erilaisen aihekoodin avulla. Näitä aihekoodeja ovat työnohjaus, taloushallinto, myynti, toiminnan kehittäminen ja tiedonkulku.
Tutkimuksessa on ollut mukana laaja teoriapohja, jonka viitekehys on muodostunut toiminnan ohjausjärjestelmien, liiketoiminnan prosessien ja konsernin ympärille. Teoriatieto konsernista, tytäryhtiöistä ja synergia eduista auttavat ymmärtämään tämän opinnäytetyön tutkimukseen osallistuneiden liiketoimintayksiköiden toimintaympäristöä. Teoriatieto liiketoiminnan prosesseista auttaa ymmärtämään myynnin, työnjohdon ja taloushallinnon toimintaympäristöjä ja prosessien toimintoja. Teoriatieto toiminnanohjausjärjestelmästä, CRM-Järjestelmästä ja ERP-Järjestelmien valinnasta ovat oleellista tietoa, kun tämän opinnäytetyön tutkimuksen tuloksia analy soidaan.
Tämän opinnäytetyön kappaleessa 4.1 käydään läpi C-CEI-menetelmää, joka on kehitetty autta maan isompia toimijoita toiminnanohjausjärjestelmän valinnassa. C-CEI-menetelmä on Tampe reen teknillisellä yliopistolla kehitetty menetelmä, jossa yritykselle suoritetaan toiminto-, toimin taympäristö- ja riskianalyysi. Näiden analyysien pohjalta voidaan lähteä uuden toiminnanohjaus järjestelmän käyttöönottoon. C-CEI-menetelmä on tärkeässä roolissa tutkimuksen toteutuksen ja tulosten analysoinnin vaiheissa. Jokaisen aihekoodin sisällä havainnollistetaan tuloksia tämän menetelmän avulla, sekä lopuksi yhteisesti.
Tämän opinnäytetyön tutkimuksen perusta on 53 kysymystä sisältävä kysely. Kysely toimii myös tutkimushaastattelujen pohjana. Kysely on laadittu kvalitatiivisen tutkinnon pohjaksi, jossa haetaan laadullista tietoa viiden eri liiketoimintayksikön vetäjiltä, sekä eri osa-alueiden ammatti laisilta. Kysymysten joukossa on myös oheiskysymyksiä, joilla yritetään löytää keskinäisiä riip puvuuksia eri asioiden väliltä. Lopuksi tulokset analysoidaan C-CEI-menetelmää apuna käyttäen ja tehdään johtopäätökset, joissa vastataan tutkimuksen pääongelmaan.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mitä vaatisi se, jos toimeksiantaja konsernin viisi eri laista liiketoimintayksikköä yhdistettäisiin saman toiminnanohjausjärjestelmän alle. Tutkimuksessa selvitetään ensin yksiköiden nykyistä toimintaa, erilaisia prosesseja, nykyisten järjestel mien ominaisuuksia ja välttämättömiä vaatimuksia järjestelmien käytölle. Näitä asioita selvitetään viiden erilaisen aihekoodin avulla. Näitä aihekoodeja ovat työnohjaus, taloushallinto, myynti, toiminnan kehittäminen ja tiedonkulku.
Tutkimuksessa on ollut mukana laaja teoriapohja, jonka viitekehys on muodostunut toiminnan ohjausjärjestelmien, liiketoiminnan prosessien ja konsernin ympärille. Teoriatieto konsernista, tytäryhtiöistä ja synergia eduista auttavat ymmärtämään tämän opinnäytetyön tutkimukseen osallistuneiden liiketoimintayksiköiden toimintaympäristöä. Teoriatieto liiketoiminnan prosesseista auttaa ymmärtämään myynnin, työnjohdon ja taloushallinnon toimintaympäristöjä ja prosessien toimintoja. Teoriatieto toiminnanohjausjärjestelmästä, CRM-Järjestelmästä ja ERP-Järjestelmien valinnasta ovat oleellista tietoa, kun tämän opinnäytetyön tutkimuksen tuloksia analy soidaan.
Tämän opinnäytetyön kappaleessa 4.1 käydään läpi C-CEI-menetelmää, joka on kehitetty autta maan isompia toimijoita toiminnanohjausjärjestelmän valinnassa. C-CEI-menetelmä on Tampe reen teknillisellä yliopistolla kehitetty menetelmä, jossa yritykselle suoritetaan toiminto-, toimin taympäristö- ja riskianalyysi. Näiden analyysien pohjalta voidaan lähteä uuden toiminnanohjaus järjestelmän käyttöönottoon. C-CEI-menetelmä on tärkeässä roolissa tutkimuksen toteutuksen ja tulosten analysoinnin vaiheissa. Jokaisen aihekoodin sisällä havainnollistetaan tuloksia tämän menetelmän avulla, sekä lopuksi yhteisesti.
Tämän opinnäytetyön tutkimuksen perusta on 53 kysymystä sisältävä kysely. Kysely toimii myös tutkimushaastattelujen pohjana. Kysely on laadittu kvalitatiivisen tutkinnon pohjaksi, jossa haetaan laadullista tietoa viiden eri liiketoimintayksikön vetäjiltä, sekä eri osa-alueiden ammatti laisilta. Kysymysten joukossa on myös oheiskysymyksiä, joilla yritetään löytää keskinäisiä riip puvuuksia eri asioiden väliltä. Lopuksi tulokset analysoidaan C-CEI-menetelmää apuna käyttäen ja tehdään johtopäätökset, joissa vastataan tutkimuksen pääongelmaan.