Festivaalin kävijäkokemuksen tarkastelu muotoiluajattelun menetelmin – Case study: The Irish Festival of Oulu
Cassidy, Inga (2023)
Cassidy, Inga
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060117040
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060117040
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan festivaalin käyttäjäkokemusta sekä festivaalikokonaisuuden että yksittäisen konsertin rajauksella muotoiluajattelun menetelmien kautta, käyttäen tapaustutkimuksena (case study) irlantilaisen kulttuurin festivaalia The Irish Festival of Oulua (www.irkku.fi).
Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää kävijäkokemusta kävijän näkökulmasta ja löytää kohtia joissa parantaa sitä. Tutkimuskysymystä reflektoiden määriteltiin muotoiluajattelun ydintermistöä, jonka pohjalta rakennettiin tutkimusasetelma. Käytin tutkimusmenetelminä havainnointia ja palvelusafaria. Tiedon keräämisen menetelminä käytin sekä kvantitatiivisia metodeja eli kyselytutkimuksia, hyödyntäen tehtyä kyselyä (2022), täydentäen sitä omalla kyselytutkimuksellani (2023), kvalitatiivisina menetelminä teemahaastatteluja. Muotoiluajattelun menetelmät, joita vasten kävijäkokemusta reflektoin, valikoituivat seuraavasti: tuplatimantti (Double Diamond), palvelupolku (Customer Journey), kosketuspisteet (Touch Points), asiakaspersoonat (User Persona) ja arvolupauscanvas (Value Proposition Canvas). Tarkastelin festivaalin kävijäkokemusta myös tunnelmamuotoilun ja brändin näkökulmasta.
Aineiston perusteella festivaalin kävijäkokemuksesta oli mahdollista saada kuva muotoiluajattelun menetelmin, niin että se luo näkökulmaa paitsi kävijäkokemukseen ja sen parantamiseen, myös fokusta jatkotutkimukselle. Tutkimuksen keskeisinä tuloksina voidaan nähdä se, että festivaali koetaan hyvin retrospektiivisesti, ja brändillä on vahva rooli kävijäkokemuksen muodostumisessa. Brändin ja tunnelman roolit nousivatkin aineistosta vahvasti. Tutkimus syvensi omaa näkökulmaani muotoiluajatteluun, tarjoten myös The Irish Festival of Oululle jatkotutkimusaiheita ja -ajatuksia sekä konkreettisia työkaluja jatkofestivaalien suunnitteluun.
Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää kävijäkokemusta kävijän näkökulmasta ja löytää kohtia joissa parantaa sitä. Tutkimuskysymystä reflektoiden määriteltiin muotoiluajattelun ydintermistöä, jonka pohjalta rakennettiin tutkimusasetelma. Käytin tutkimusmenetelminä havainnointia ja palvelusafaria. Tiedon keräämisen menetelminä käytin sekä kvantitatiivisia metodeja eli kyselytutkimuksia, hyödyntäen tehtyä kyselyä (2022), täydentäen sitä omalla kyselytutkimuksellani (2023), kvalitatiivisina menetelminä teemahaastatteluja. Muotoiluajattelun menetelmät, joita vasten kävijäkokemusta reflektoin, valikoituivat seuraavasti: tuplatimantti (Double Diamond), palvelupolku (Customer Journey), kosketuspisteet (Touch Points), asiakaspersoonat (User Persona) ja arvolupauscanvas (Value Proposition Canvas). Tarkastelin festivaalin kävijäkokemusta myös tunnelmamuotoilun ja brändin näkökulmasta.
Aineiston perusteella festivaalin kävijäkokemuksesta oli mahdollista saada kuva muotoiluajattelun menetelmin, niin että se luo näkökulmaa paitsi kävijäkokemukseen ja sen parantamiseen, myös fokusta jatkotutkimukselle. Tutkimuksen keskeisinä tuloksina voidaan nähdä se, että festivaali koetaan hyvin retrospektiivisesti, ja brändillä on vahva rooli kävijäkokemuksen muodostumisessa. Brändin ja tunnelman roolit nousivatkin aineistosta vahvasti. Tutkimus syvensi omaa näkökulmaani muotoiluajatteluun, tarjoten myös The Irish Festival of Oululle jatkotutkimusaiheita ja -ajatuksia sekä konkreettisia työkaluja jatkofestivaalien suunnitteluun.