Asiakaskokemuksen tutkiminen Könnölän matkailutilalla
Liimatta, Marko Erik (2023)
Liimatta, Marko Erik
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060117035
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060117035
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyöni aiheena oli asiakaskokemuksen tutkiminen Könnölän Matkailutilalla. Kohderyhmänä olivat matkailutilalla asioineet asiakkaat. Työn tavoitteen tarkoitus oli selvittää, millaisia tarpeita kohderyhmällä on asiakaskokemukseen perustuen ja kuinka hyvin Könnölän Matkailutila osaa tällä hetkellä vastata niihin. Tutkimuksen pääkysymykset liittyivät majoi-tuspalveluiden laadun arviointiin.
Asiakaskokemuksen lisäksi tutkimuksessa selvitettiin ja pyrittiin ymmärtämään, mitkä ovat palveluiden mahdolliset epäkohdat ja miten niitä voitaisiin kehittää. Tutkimusmenetelmänä käytin määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja lähestymistapa oli palvelumuotoilu.
Työn menetelmä toteutettiin tekemällä Webropol-työkalulla asiakastyytyväisyyskysely, joka käsitteli asiakaskokemusta ja asiakastyytyväisyyttä. Kysely liitettiin Könnölän Matkailutilan internetsivuille osioon ajankohtaista sekä julkaistiin myös heidän Facebook-sivuillaan. Lisäksi luotiin QR-koodi, jonka sai tulostettua ja laitettua jokaisessa mökissä olevan kansion väliin.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Könnölän matkailutilaan oltiin todella tyytyväisiä ja suosituksien lisäksi sinne haluttiin palata uudestaan. Tutkimuksesta selvisi toiveita parempiin opasteisiin ja ruokapaikan mahdollisuutta alueen läheisyyteen. Kehittämistä ehdotettiin lisäksi palvelupolun alkuvaiheen varausten muutoksien tekoon, mutta asiakaskokemus oli kokonaisuudessaan vastaajien kesken kiitettävää.
Asiakaskokemuksen lisäksi tutkimuksessa selvitettiin ja pyrittiin ymmärtämään, mitkä ovat palveluiden mahdolliset epäkohdat ja miten niitä voitaisiin kehittää. Tutkimusmenetelmänä käytin määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja lähestymistapa oli palvelumuotoilu.
Työn menetelmä toteutettiin tekemällä Webropol-työkalulla asiakastyytyväisyyskysely, joka käsitteli asiakaskokemusta ja asiakastyytyväisyyttä. Kysely liitettiin Könnölän Matkailutilan internetsivuille osioon ajankohtaista sekä julkaistiin myös heidän Facebook-sivuillaan. Lisäksi luotiin QR-koodi, jonka sai tulostettua ja laitettua jokaisessa mökissä olevan kansion väliin.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Könnölän matkailutilaan oltiin todella tyytyväisiä ja suosituksien lisäksi sinne haluttiin palata uudestaan. Tutkimuksesta selvisi toiveita parempiin opasteisiin ja ruokapaikan mahdollisuutta alueen läheisyyteen. Kehittämistä ehdotettiin lisäksi palvelupolun alkuvaiheen varausten muutoksien tekoon, mutta asiakaskokemus oli kokonaisuudessaan vastaajien kesken kiitettävää.