Asiakaspalautejärjestelmän kehittäminen Monoviikoille
Kumpuselkä, Katri (2014)
Kumpuselkä, Katri
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014082413559
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014082413559
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli kehittää asiakaspalautejärjestelmä Monoviikoille. Monoviikot on talviloman aikaan Merikarvialla järjestettävä tapahtuma, jossa on ohjelmassa monenlaisia aktiviteetteja sekä ulko- että sisätiloissa. Tapahtuman kohderyhmänä ovat pääasiassa lapset ja nuoret. Toimeksiantajan toiveiden mukaisesti kehitettiin asiakaspalautejärjestelmä, jossa palautteet kerättiin tablettitietokoneella täytettävällä kyselyllä. Kyselyä varten luotiin internetsivusto, jossa kyselyyn pääsi vastaamaan. Asiakaspalautejärjestelmää kokeiltiin Monoviikkojen päätapahtumapäivänä, Monopäivänä, talvella 2014.
Monopäivänä vastauksia kyselyyn saatiin 10 kappaletta ja tämän jälkeen kyselyä mainostettiin Monoviikkojen Facebook- ja internetsivuilla. Sitä kautta vastauksia saatiin vain 3 kappaletta lisää, joten kysely toimitettiin myös Merikarvian ala- ja ylä-koulujen 166 oppilaalle.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään elämyksellistä matkailutuotetta, elämystä ja sen ulottuvuuksia sekä asiakastyytyväisyyttä ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Teoriaosassa esitellään myös erilaisia asiakaspalautejärjestelmiä. Työn lopussa käsitellään asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset ja niiden pohjalta tehdään johtopäätöksiä. Tulokset analysoitiin käyttämällä Exceliä ja piirtämällä havainnollistavia kuvioita.
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että Monoviikot on merikarvialaisten keskuudessa suosittu tapahtuma ja varsinkin syksyllä 2013 valmistunut jäähalli on kovassa käytössä. Lisäksi työtä tehdessä kävi ilmi, että tablettitietokoneella tehtävä kysely ei ollut paras mahdollinen asiakaspalautteiden keräämiseen tämän kaltaisessa tapahtumassa.
Tutkimustuloksista on varmasti hyötyä tulevaisuudessa järjestettäviä Monoviikkoja ajatellen. Lisäksi selvisi, että jos asiakaspalautetta aiotaan tulevilla Monoviikoilla kysyä, se kannattaa tehdä eri tavalla kuin nyt tehtiin.
Monopäivänä vastauksia kyselyyn saatiin 10 kappaletta ja tämän jälkeen kyselyä mainostettiin Monoviikkojen Facebook- ja internetsivuilla. Sitä kautta vastauksia saatiin vain 3 kappaletta lisää, joten kysely toimitettiin myös Merikarvian ala- ja ylä-koulujen 166 oppilaalle.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään elämyksellistä matkailutuotetta, elämystä ja sen ulottuvuuksia sekä asiakastyytyväisyyttä ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Teoriaosassa esitellään myös erilaisia asiakaspalautejärjestelmiä. Työn lopussa käsitellään asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset ja niiden pohjalta tehdään johtopäätöksiä. Tulokset analysoitiin käyttämällä Exceliä ja piirtämällä havainnollistavia kuvioita.
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että Monoviikot on merikarvialaisten keskuudessa suosittu tapahtuma ja varsinkin syksyllä 2013 valmistunut jäähalli on kovassa käytössä. Lisäksi työtä tehdessä kävi ilmi, että tablettitietokoneella tehtävä kysely ei ollut paras mahdollinen asiakaspalautteiden keräämiseen tämän kaltaisessa tapahtumassa.
Tutkimustuloksista on varmasti hyötyä tulevaisuudessa järjestettäviä Monoviikkoja ajatellen. Lisäksi selvisi, että jos asiakaspalautetta aiotaan tulevilla Monoviikoilla kysyä, se kannattaa tehdä eri tavalla kuin nyt tehtiin.