Työpakettikohtainen resurssienhallinta laivanrakennuksen lohkovaiheessa
Rogers, Max (2023)
Rogers, Max
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116604
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116604
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Europlan Engineering Oy:n toimeksiantona. Opinnäytetyön tavoitteena oli laskelmoida työpakettien asennusaikoja. Opinnäytetyön aihe pohjautuu työpakettikohtaiseen resurssienhallintaan laivanrakennuksen lohkovaiheessa.
Tutkimus tehtiin laadullisena kenttätutkimuksena lohkorakentamisen aikana. Tutkimustulos perustuu havainnointiin, keskusteluihin ja lohkokentältä kerättyyn dataan. Tutkimuksessa kerättiin empiiristä dataa putkisysteemien asennusajoista työnjohdon valvonnan sekä työtuntileimojen avulla. Työssä pyrittiin kehittämään laivanrakennuksen lohkovaiheen materiaalipakettien asennusaikaan pohjautuvaa ennustusta, jonka myötä luotiin projekteittain säädettävissä oleva työkalu. Tämä mahdollistui kehittämällä ennusteita tukevia analyysejä, joita kyettiin käyttämään työpakettien suunnittelussa.
Työn tuloksia ja joitain tietoja ei julkaista toimeksiantajan toiveesta. Tutkimustulosten avulla työtä pystytään suunnittelemaan paremmin ja resurssien käyttöä ennustamaan, mikä puolestaan johtaa kustannustehokkaampaan asennusprosessiin laivanrakennuksessa. Näiden menetelmien avulla pystytään tunnistamaan mahdolliset pullonkaulat ja kehityskohteet. Tämän työn myötä kehittyneiden eri työkalujen avulla projektien resurssitarve kyetään ennustamaan viikkoja ennen asennusten alkamista. The thesis was commissioned by Europlan Engineering Ltd. The aim of the thesis was to calculate installation times for work packages in shipbuilding’s block phase. The research is based on resource control of work packages during the block building phase of shipbuilding. The study was conducted as a qualitative field study during the block building process. Empirical data was collected through observation, discussions, and time stamping of work hours. The objective was to develop a predictive model based on installation times for material packages during the block building phase. This would provide a project-specific, adjustable tool for planning and managing resources. The study developed analytical tools to support the predictive model, which could be used in the planning of work packages.
Due to the wishes of the commissioning party, some of the results and information are not published. The results of the study can lead to better planning and resource management, resulting in a more cost-effective installation process in shipbuilding. These methods can help identify potential bottlenecks and areas for improvement. With the tools developed during this thesis, the resource need for projects can be predicted weeks before installations begin.
Tutkimus tehtiin laadullisena kenttätutkimuksena lohkorakentamisen aikana. Tutkimustulos perustuu havainnointiin, keskusteluihin ja lohkokentältä kerättyyn dataan. Tutkimuksessa kerättiin empiiristä dataa putkisysteemien asennusajoista työnjohdon valvonnan sekä työtuntileimojen avulla. Työssä pyrittiin kehittämään laivanrakennuksen lohkovaiheen materiaalipakettien asennusaikaan pohjautuvaa ennustusta, jonka myötä luotiin projekteittain säädettävissä oleva työkalu. Tämä mahdollistui kehittämällä ennusteita tukevia analyysejä, joita kyettiin käyttämään työpakettien suunnittelussa.
Työn tuloksia ja joitain tietoja ei julkaista toimeksiantajan toiveesta. Tutkimustulosten avulla työtä pystytään suunnittelemaan paremmin ja resurssien käyttöä ennustamaan, mikä puolestaan johtaa kustannustehokkaampaan asennusprosessiin laivanrakennuksessa. Näiden menetelmien avulla pystytään tunnistamaan mahdolliset pullonkaulat ja kehityskohteet. Tämän työn myötä kehittyneiden eri työkalujen avulla projektien resurssitarve kyetään ennustamaan viikkoja ennen asennusten alkamista.
Due to the wishes of the commissioning party, some of the results and information are not published. The results of the study can lead to better planning and resource management, resulting in a more cost-effective installation process in shipbuilding. These methods can help identify potential bottlenecks and areas for improvement. With the tools developed during this thesis, the resource need for projects can be predicted weeks before installations begin.