Instagram-markkinointisuunnitelma yritykselle Saunat.fi
Nevaranta, Milla (2023)
Nevaranta, Milla
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060116941
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060116941
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on Instagram-markkinointisuunnitelma yritykselle saunat.fi. Tuotoksena syntyi markkinoinnin vuosikellon pohjalta suunniteltu markkinointisuunnitelma, joka löytyy liitteenä työn lopusta. Vuosikellon lisäksi suunnitelmaan sisältyy graafisia ohjeistuksia, ehdotettuja esimerkkisisältöjä sekä yleistä ohjeistusta Instagramiin liittyen. Opinnäytetyön toteutustapa on toiminnallinen työ. Päätavoite opinnäytetyölle on selkeä ja toimiva markkinointisuunnitelma, jota yritys voi hyödyntää oman Instagram-tilinsä julkaisujen pohjalla. Ajatuksena on, että kuka tahansa yrityksen työntekijä pystyy seuraamaan ja toteuttamaan suunnitelmaa. Työn tuotoksena syntynyt markkinoinnin vuosikello on tehty vuodelle 2024.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään digitaalista markkinointia, käydään läpi erilaisia sosiaalisen median markkinointikanavia ja lopuksi keskitytään tämän opinnäytetyön markkinointikanavaksi rajattuun Instagramiin ja tarkemmin Instagramiin markkinointikanavana. Tietoperustan lisäksi opinnäytetyössä käydään läpi markkinointisuunnitelman suunnitteluvaihe SOSTAC-mallia apuna käyttäen, sekä itse markkinointisuunnitelman laatiminen. Viimeinen luku on pohdintaa tehdystä työstä, se käsittelee opinnäytetyön tekemistä ja siitä syntynyttä tuotosta.
Opinnäytetyön aihe valikoitui kirjoittajan markkinointiin kohdistuvan mielenkiinnon takia. Kirjoittaja on opintojensa aikana käynyt muutamia markkinoinnin kursseja, ja into markkinointiin on päässyt syntymään sitä kautta. Yritys oli kirjoittajalle entuudestaan tuttu erikoistumisalaharjoittelun ajalta. Taustalla opinnäytetyölle oli myös toimeksiantajan tarve erilliselle Instagram-markkinointisuunnitelmalle. Kyseiselle toimeksiantajan Instagram-tilille ei ole aiemmin tehty minkäänlaista markkinointisuunnitelmaa, joten yritys voi hyötyä opinnäytetyöstä siinä mielessä, että suunnitelma ensi vuodelle on tehty valmiiksi ja kuka tahansa yrityksen työntekijä pystyy seuraamaan sitä.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään digitaalista markkinointia, käydään läpi erilaisia sosiaalisen median markkinointikanavia ja lopuksi keskitytään tämän opinnäytetyön markkinointikanavaksi rajattuun Instagramiin ja tarkemmin Instagramiin markkinointikanavana. Tietoperustan lisäksi opinnäytetyössä käydään läpi markkinointisuunnitelman suunnitteluvaihe SOSTAC-mallia apuna käyttäen, sekä itse markkinointisuunnitelman laatiminen. Viimeinen luku on pohdintaa tehdystä työstä, se käsittelee opinnäytetyön tekemistä ja siitä syntynyttä tuotosta.
Opinnäytetyön aihe valikoitui kirjoittajan markkinointiin kohdistuvan mielenkiinnon takia. Kirjoittaja on opintojensa aikana käynyt muutamia markkinoinnin kursseja, ja into markkinointiin on päässyt syntymään sitä kautta. Yritys oli kirjoittajalle entuudestaan tuttu erikoistumisalaharjoittelun ajalta. Taustalla opinnäytetyölle oli myös toimeksiantajan tarve erilliselle Instagram-markkinointisuunnitelmalle. Kyseiselle toimeksiantajan Instagram-tilille ei ole aiemmin tehty minkäänlaista markkinointisuunnitelmaa, joten yritys voi hyötyä opinnäytetyöstä siinä mielessä, että suunnitelma ensi vuodelle on tehty valmiiksi ja kuka tahansa yrityksen työntekijä pystyy seuraamaan sitä.