Key factors in commercial success of rap artists in Finland
Coste, Rosa (2023)
Coste, Rosa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116401
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116401
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella ja määritellä keskeisiä tekijöitä, jotka vaikuttavat rap-artistien kaupalliseen menestymiseen Suomessa. Tutkimuskysymyksissä tarkasteltiin suomalaisen musiikkiteollisuuden nykyistä määritelmää kaupalliselle menestykselle musiikkialalla sekä millainen vaikutus artistin bisnestaidoilla on onnistuneelle kaupallistumiselle Suomessa. Työn laajuus kattoi maantieteellisesti Suomen ja musiikkilajillisesti rap-genren. Väestötieteellisesti haastateltavat määritettiin suomalaisen musiikkialan tämänhetkisten menestysmittareiden perusteella eri puolilta Suomea.
Työn tavoitteena oli määritellä edellä mainitut keskeiset tekijät ja siten tarjota hyödyllistä tietoa suomalaisille artisteille, artistimanagereille, levy-yhtiöille sekä musiikkiteollisuudelle. Tulevaisuudessa se voi opastaa itsenäisiä artisteja sekä levyttäjiä kohti menestyvämpää kaupallistamista, mikä puolestaan lisää mahdollisesti heidän näkyvyyttään, tulojaan ja työmahdollisuuksiaan.
Opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä olivat musiikin kaupallistaminen, menestyminen musiikissa, artistien bisnestaidot ja näiden onnistunut yhdisteleminen. Tiedonkeruun ja analyysin näkökulmasta, nämä käsitteet tarjosivat vahvan tietokannan – kattavaa kirjallisuutta ja verkkolähteitä sekä näkökulmia haastatteluprosessiin useista näkökohdista. Haasteena oli löytää luotettavaa dataa ja pitää tutkimus riittävän rajoitettuna.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista menetelmää, joka koostui kirjallisuuteen perustuvasta teoriasta sekä suomalaisten rap-artistien haastatteluista. Lähestymistapana käytettiin aineistopohjaista teoriaa. Tämä menetelmä oli tehokkain avaintekijöiden tutkimisessa, subjektiivisen ja tulkinnalle avoimen kokemusdatan ansiosta, joka kerättiin teemahaastattelun keinoin. Haastatteluista saatu syvällinen näkökulma tuki keskeisten käsitteiden ja ilmiöiden ymmärtämistä sekä tutkimuskysymysten tarkastelua.
Tärkeimmät havainnot osoittivat, että avaintekijät onnistuneessa rap-artistien kaupallistamisessa Suomessa ovat artistin autenttisuus, laadukas tuote, tehokas markkinointi ja jatkuva itsensä kouluttaminen niiden tekijöiden lisäksi joita olemassa oleva kirjallisuus painottaa, kuten yleisön laajuus, rahallinen tuotto ja listasijoitukset.
Työn tavoitteena oli määritellä edellä mainitut keskeiset tekijät ja siten tarjota hyödyllistä tietoa suomalaisille artisteille, artistimanagereille, levy-yhtiöille sekä musiikkiteollisuudelle. Tulevaisuudessa se voi opastaa itsenäisiä artisteja sekä levyttäjiä kohti menestyvämpää kaupallistamista, mikä puolestaan lisää mahdollisesti heidän näkyvyyttään, tulojaan ja työmahdollisuuksiaan.
Opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä olivat musiikin kaupallistaminen, menestyminen musiikissa, artistien bisnestaidot ja näiden onnistunut yhdisteleminen. Tiedonkeruun ja analyysin näkökulmasta, nämä käsitteet tarjosivat vahvan tietokannan – kattavaa kirjallisuutta ja verkkolähteitä sekä näkökulmia haastatteluprosessiin useista näkökohdista. Haasteena oli löytää luotettavaa dataa ja pitää tutkimus riittävän rajoitettuna.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista menetelmää, joka koostui kirjallisuuteen perustuvasta teoriasta sekä suomalaisten rap-artistien haastatteluista. Lähestymistapana käytettiin aineistopohjaista teoriaa. Tämä menetelmä oli tehokkain avaintekijöiden tutkimisessa, subjektiivisen ja tulkinnalle avoimen kokemusdatan ansiosta, joka kerättiin teemahaastattelun keinoin. Haastatteluista saatu syvällinen näkökulma tuki keskeisten käsitteiden ja ilmiöiden ymmärtämistä sekä tutkimuskysymysten tarkastelua.
Tärkeimmät havainnot osoittivat, että avaintekijät onnistuneessa rap-artistien kaupallistamisessa Suomessa ovat artistin autenttisuus, laadukas tuote, tehokas markkinointi ja jatkuva itsensä kouluttaminen niiden tekijöiden lisäksi joita olemassa oleva kirjallisuus painottaa, kuten yleisön laajuus, rahallinen tuotto ja listasijoitukset.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
A) Thesis concert : 1. Music competition “Bravo, Turku 2014!” – 9.5.2014 2. Gala-concert of music competition “Bravo, Turku 2014!” – 10.5.2014 B) Music competitions : how to prepare yourself for the competition?
Filatov, Maksym (Turun ammattikorkeakoulu, 2016)In this thesis there are two parts; artistic and written. The artistic part contains recordings of my participation in music competition “Bravo”, which was in Turku 2014 and of gala-concert one day after the competition. ... -
Music goes social! : music startups' viewpoints on marketing communications, social media and music industry
Vermasheinä, Kaisa (Metropolia Ammattikorkeakoulu, 2011)This thesis studies Finnish music industry startups’ viewpoints on marketing communica-tions and social media, as well as their views on the future of the music business. Four Finland based music industry startups were ... -
Music phrasing : the importance of teaching music phrasing to the pupils studying music instruments
Borshchev, Andrei (2022)The objective was to familiarize the author during the thesis process in more depth with the importance of teaching music phrasing to the students studying music instruments. As a method of the thesis has been used the ...