Joustavasta perusopetuksesta työelämäpainotteiseen erityisopetukseen
Valerius, Anette (2023)
Valerius, Anette
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060116882
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060116882
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käynnistyi syksyllä 2022. Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia
uudistusta joustavasta perusopetuksesta työelämäpainotteiseen erityisopetuk seen. Tutkimuksen tavoitteena on tutkia uudistuksen tuomia vaikutuksia am mattilaisten näkökulmasta. Tutkimuksen toteutus on ajankohtainen, sillä uu distus on menossa vasta ensimmäistä lukuvuotta 2022–2023. Tuoreesta uu distuksesta huolimatta vaikutuksia on jo nähtävissä. Aikaisempia tutkielmia ai heeseen liittyen ei ole tehty.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkielma. Toteutan tutkielman
toimeksiantona Vantaalle Hämeenkylän koululle. Keräsin tutkimusaineiston
teemahaastatteluin. Haastattelin kuutta asiantuntijaa tammikuussa 2023. Ana lysoin tutkimuksen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimustuloksissa kävi ilmi, että uudistus on aiheuttanut hankaluuksia koko naisuudessaan luokkahuonetilanteessa. Isoimmat ongelmat uudistuksen jäl keen on ollut nuorten motivoituminen. Eroavaisuus oppilaiden välillä on ollut
uudistuksen myötä vaadittava erityisen tuen päätös. Ennen uudistusta pääsy
joustavan perusopetuksen luokalle edellytti hakijoilta haastattelut. Haastatte luiden perusteella ammattilaiset valitsivat luokalle siitä eniten hyötyvät oppi laat. Uudistuksen myötä haastattelut jäivät pois eikä niitä lukuvuonna 2022–
2023 ollut. Haastatteluiden pois jääminen oli yksi suurimmista negatiivisista
vaikutteista. Tämä ilmeni jokaisen haastattelun kohdalla. Tutkimuksen viimei sessä haastattelussa kävi ilmi, että jatkossa luokalle pääsy edellyttää haastat telun.
Tutkielmassa saatuja tuloksia voidaan hyödyntää luokan kehittämisessä sekä
erilaisissa tutkimuksissa. Hämeenkylässä toimiva työelämäpainotteinen uudis tus on kohtalaisen tuore ja sen avulla voidaan kehittää samankaltaisia luokka
kokonaisuuksia.
Asiasanat: joustava perusopetus, erityisopetus, nuoret, koulu
uudistusta joustavasta perusopetuksesta työelämäpainotteiseen erityisopetuk seen. Tutkimuksen tavoitteena on tutkia uudistuksen tuomia vaikutuksia am mattilaisten näkökulmasta. Tutkimuksen toteutus on ajankohtainen, sillä uu distus on menossa vasta ensimmäistä lukuvuotta 2022–2023. Tuoreesta uu distuksesta huolimatta vaikutuksia on jo nähtävissä. Aikaisempia tutkielmia ai heeseen liittyen ei ole tehty.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkielma. Toteutan tutkielman
toimeksiantona Vantaalle Hämeenkylän koululle. Keräsin tutkimusaineiston
teemahaastatteluin. Haastattelin kuutta asiantuntijaa tammikuussa 2023. Ana lysoin tutkimuksen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimustuloksissa kävi ilmi, että uudistus on aiheuttanut hankaluuksia koko naisuudessaan luokkahuonetilanteessa. Isoimmat ongelmat uudistuksen jäl keen on ollut nuorten motivoituminen. Eroavaisuus oppilaiden välillä on ollut
uudistuksen myötä vaadittava erityisen tuen päätös. Ennen uudistusta pääsy
joustavan perusopetuksen luokalle edellytti hakijoilta haastattelut. Haastatte luiden perusteella ammattilaiset valitsivat luokalle siitä eniten hyötyvät oppi laat. Uudistuksen myötä haastattelut jäivät pois eikä niitä lukuvuonna 2022–
2023 ollut. Haastatteluiden pois jääminen oli yksi suurimmista negatiivisista
vaikutteista. Tämä ilmeni jokaisen haastattelun kohdalla. Tutkimuksen viimei sessä haastattelussa kävi ilmi, että jatkossa luokalle pääsy edellyttää haastat telun.
Tutkielmassa saatuja tuloksia voidaan hyödyntää luokan kehittämisessä sekä
erilaisissa tutkimuksissa. Hämeenkylässä toimiva työelämäpainotteinen uudis tus on kohtalaisen tuore ja sen avulla voidaan kehittää samankaltaisia luokka
kokonaisuuksia.
Asiasanat: joustava perusopetus, erityisopetus, nuoret, koulu