Reklamaatioiden käsittelyn kehitys vastuukorjausyksikössä: 10-vuotisvastuu
Leivo, Jussa-Pekka (2023)
Leivo, Jussa-Pekka
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116608
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116608
Tiivistelmä
Rakentamisessa ja sen tukitoiminnoissa hyödynnetään entistä enemmän teknologiaa tehostamaan niihin kuuluvia prosesseja. Reklamaatioiden käsittely on yksi osa-alue rakentamisen ja sen jälkeisen vastuuajan prosesseja. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää rakennusalan 10-vuotisvastuun aikaisien reklamaatioiden käsittelyn haasteet ja kehitystarpeet työnjohdon näkökulmasta. Tuloksien tarkoitus oli antaa selvitys työnjohdon tarpeista kehitysvaiheessa olevalle reklamaatiojärjestelmälle. Työn tilaajana toimi YIT Suomi Oy:n vastuukorjausosasto.
Opinnäytetyössä käytiin yleisesti läpi rakennusvaiheen jälkeisiä vastuita ja prosesseja urakkakohteiden sekä perustajaurakointikohteiden osalta. Lisäksi perehdyttiin edellä mainituissa kohteissa käytettäviin lakeihin ja säännöksiin. Teoriaosuudessa hyödynnettiin alan kirjallisuutta, RT-kortistoa sekä internet-lähteitä. Käytännön osuudessa käsiteltiin YIT:n vastuukorjausyksikön nykyinen reklamaatioiden käsitte-lyn toimintamalli sekä sen tukena olevat ohjelmat. Tutkimus suoritettiin haastattelemalla Pohjois-Suomen vastuukorjausyksikön työnjohtoa. Haastattelun avulla selvitettiin työnjohtajien haasteita rekla-maatioiden käsittelyissä nykyisillä toimintamalleilla.
Tutkimustulosten perusteella nykyisessä reklamaatioiden käsittelyn toimintamallissa on parannettavaa. Käytettäviä ohjelmia on monta, ja niiden välillä joudutaan siirtämään tietoja manuaalisesti, mikä on teho-tonta. Sähköpostiin tulee paljon viestejä, jolloin riski reklamaatioiden unohtamisesta lisääntyy. Nykyisen reklamaatiohallinnan haasteet ja kehitysideat huomioiden ratkaisuna voisi olla automatisoitu reklamaa-tiojärjestelmä dokumentaatiotyökalun ympärille, esimerkiksi Congrid. Toimivalla työkalulla reklamaatioi-den parissa työskentely työnjohtajana tehostuisi ja toisi selkeyttä.
Opinnäytetyössä käytiin yleisesti läpi rakennusvaiheen jälkeisiä vastuita ja prosesseja urakkakohteiden sekä perustajaurakointikohteiden osalta. Lisäksi perehdyttiin edellä mainituissa kohteissa käytettäviin lakeihin ja säännöksiin. Teoriaosuudessa hyödynnettiin alan kirjallisuutta, RT-kortistoa sekä internet-lähteitä. Käytännön osuudessa käsiteltiin YIT:n vastuukorjausyksikön nykyinen reklamaatioiden käsitte-lyn toimintamalli sekä sen tukena olevat ohjelmat. Tutkimus suoritettiin haastattelemalla Pohjois-Suomen vastuukorjausyksikön työnjohtoa. Haastattelun avulla selvitettiin työnjohtajien haasteita rekla-maatioiden käsittelyissä nykyisillä toimintamalleilla.
Tutkimustulosten perusteella nykyisessä reklamaatioiden käsittelyn toimintamallissa on parannettavaa. Käytettäviä ohjelmia on monta, ja niiden välillä joudutaan siirtämään tietoja manuaalisesti, mikä on teho-tonta. Sähköpostiin tulee paljon viestejä, jolloin riski reklamaatioiden unohtamisesta lisääntyy. Nykyisen reklamaatiohallinnan haasteet ja kehitysideat huomioiden ratkaisuna voisi olla automatisoitu reklamaa-tiojärjestelmä dokumentaatiotyökalun ympärille, esimerkiksi Congrid. Toimivalla työkalulla reklamaatioi-den parissa työskentely työnjohtajana tehostuisi ja toisi selkeyttä.