Kohti Metsää: osallisuutta mahdollistavan musiikkipedagogisen installaation suunnitelma
Tanner, Tiiu Helinä; Oksanen, Keiju (2023)
Tanner, Tiiu Helinä
Oksanen, Keiju
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116474
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116474
Tiivistelmä
Opinnäytetyössämme suunnittelimme metsäteemaisen musiikkipedagogisen installaation. Installaatio toimii jokaisen osallisuutta mahdollistavana oppimisympäristönä. Suunnittelussa on otettu huomioon saavutettavuus, yhdenvertaisuus sekä moniaistisuus. Installaatio rakentuu kierrätysmateriaaleista valmistetuista moduuleista, jotka sisältävät musiikillisia elementtejä, kuten elektronisia ja akustisia äänilähteitä sekä yhteisölliseen musiikilliseen improvisointiin ja kokeiluun kannustavia soittimia ja välineitä. Installaatiossa voi vierailla omatoimisesti tai osallistua musiikillisiin leikkihetkiin musiikkipedagogin paikalla ollessa.
Haastattelimme taidepedagogeja, lasten toimijuuden tutkijaa, tanssipedagogia, kulttuurituottajaa ja musiikkipedagogia heidän näkemyksistään osallisuudesta ja sen mahdollistamisesta erilaisissa pedagogisissa tilanteissa. Suunnittelussa käytimme lisäksi musiikkipedagogiikan kirjallisuutta, tietotaitoamme musiikkipedagogiikasta ja varhaiskasvatuksesta, AI-työkalua kuvien luomiseen installaatiosta, sekä teimme käsityökokeiluja.
Opinnäytetyössä keskeiseksi tulokseksi nousivat tietyt osallisuuden ennakkoehdot: pyrkimys tilan ja toiminnan saavutettavuuteen, muunneltavuuteen ja yhdenvertaisuuteen sekä opettajan ja oppilaan välisen valta-asetelman purkamiseen ja uudelleenarviointiin. Installaation suunnitelmassa keskeiseksi nousi musiikillisen leikin mahdollistaminen esteettömän, moniaistisen oppimisympäristön sekä pedagogin mahdollistaman saavutettavan vuorovaikutuksen keinoin.
Opinnäytetyö vahvisti haluamme kehittää alamme käytäntöjä ja olla osana luomassa uudenlaista pedagogiikkaa. Inspiroiduimme musiikillisesta leikistä käytännön työtapana ja dekoloniaalisesta musiikkipedagogiikan teoriasta tienä yhdenvertaiseen pedagogiikkaan. Opinnäytetyömme tarjoaa lukijalle tietoa musiikkipedagogiikan mahdollisuuksista ja rajoituksista, opettajan ja oppilaan välisestä vuorovaikutuksesta, musiikkipedagogiikkaan vaikuttavista rakenteista Suomessa sekä musiikillisesta leikistä työtapana.
Haastattelimme taidepedagogeja, lasten toimijuuden tutkijaa, tanssipedagogia, kulttuurituottajaa ja musiikkipedagogia heidän näkemyksistään osallisuudesta ja sen mahdollistamisesta erilaisissa pedagogisissa tilanteissa. Suunnittelussa käytimme lisäksi musiikkipedagogiikan kirjallisuutta, tietotaitoamme musiikkipedagogiikasta ja varhaiskasvatuksesta, AI-työkalua kuvien luomiseen installaatiosta, sekä teimme käsityökokeiluja.
Opinnäytetyössä keskeiseksi tulokseksi nousivat tietyt osallisuuden ennakkoehdot: pyrkimys tilan ja toiminnan saavutettavuuteen, muunneltavuuteen ja yhdenvertaisuuteen sekä opettajan ja oppilaan välisen valta-asetelman purkamiseen ja uudelleenarviointiin. Installaation suunnitelmassa keskeiseksi nousi musiikillisen leikin mahdollistaminen esteettömän, moniaistisen oppimisympäristön sekä pedagogin mahdollistaman saavutettavan vuorovaikutuksen keinoin.
Opinnäytetyö vahvisti haluamme kehittää alamme käytäntöjä ja olla osana luomassa uudenlaista pedagogiikkaa. Inspiroiduimme musiikillisesta leikistä käytännön työtapana ja dekoloniaalisesta musiikkipedagogiikan teoriasta tienä yhdenvertaiseen pedagogiikkaan. Opinnäytetyömme tarjoaa lukijalle tietoa musiikkipedagogiikan mahdollisuuksista ja rajoituksista, opettajan ja oppilaan välisestä vuorovaikutuksesta, musiikkipedagogiikkaan vaikuttavista rakenteista Suomessa sekä musiikillisesta leikistä työtapana.