How can a fashion brand benefit from using fashion bloggers as a marketing tool : case Julja Finland Ltd
Lankinen, Maria (2014)
Lankinen, Maria
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014081913492
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014081913492
Tiivistelmä
Muotiblogeista on tulossa yhä suositumpia ja vaikutusvaltaisempia kuin aikaisemmin. Tästä syystä muotibrändien tulisi oppia hyödyntämään muotiblogeja osana muotimarkkinointiaan. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä tietoa muotibrändeille siitä, miten ne voivat
hyödyntää muotibloggaajia osana muotimarkkinointiaan aina muotibloggaajan valinnasta varsinaiseen yhteistyöhön.
Tämän opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui muotimarkkinoinnista yleensä sekä muotiblogien roolista yritysviestinnässä. Kaikenkaikkiset muotibloggaamisen hyödyt ja haasteet käytiin läpi ennen kuin siirryttiin muotiblogimarkkinoinnin vaikutuksiin lukijassa.
Teoreettinen viitekehys osoitti, että muotiblogimarkkinointi auttaa kuluttajia tekemään ostospäätöksiä ja vaikuttaa ostoskäyttäytymiseen. Se saa aikaan myös keskustelua lukijoissa, mutta tuo harvoin mitään negatiivista huomiota muotibrändille.
Opinnäytetyö päättyi laadulliseen tutkimukseen ja siitä saadun tiedon tarkkaan analysointiin sekä SWOT – analyysin muodostamiseen. Tutkimusmenetelmänä käytin haastattelua, sillä sen avulla sain tulosten yhteyteen myös haastateltavan henkilökohtaisia mielipiteitä varsinaisen kokemusperäisen tiedon lisäksi.
Tutkimus osoitti yhteistyön muotibloggaajan kanssa tuovan enemmän hyötyä ja mahdollisuuksia kuin haasteita muotibrändille. Se ei kuitenkaan saa olla ainut muotimarkkinoinnin väline, jota muotibrändi käyttää vaan sen tulisi käyttää usempia samanaikaisesti. Yhteistyö
muotibloggaajan kanssa tuo muotibrändille näkyvyyttä, lisää bränditietoisuutta, saattaa lisätä myyntiä ja auttaa muotibrändiä saamaan enemmän asiakkaita kuin kilpailijansa.
Muotibändi voi hyödyntää tästä opinnäytetyöstä saatuja tuloksia kehittäessään omaa muotimarkkinointiaan. Opinnäytetyöstä on apua, jos muotibrändillä on aikomusta tehdä yhteistyötä muotibloggaajien kanssa.
hyödyntää muotibloggaajia osana muotimarkkinointiaan aina muotibloggaajan valinnasta varsinaiseen yhteistyöhön.
Tämän opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui muotimarkkinoinnista yleensä sekä muotiblogien roolista yritysviestinnässä. Kaikenkaikkiset muotibloggaamisen hyödyt ja haasteet käytiin läpi ennen kuin siirryttiin muotiblogimarkkinoinnin vaikutuksiin lukijassa.
Teoreettinen viitekehys osoitti, että muotiblogimarkkinointi auttaa kuluttajia tekemään ostospäätöksiä ja vaikuttaa ostoskäyttäytymiseen. Se saa aikaan myös keskustelua lukijoissa, mutta tuo harvoin mitään negatiivista huomiota muotibrändille.
Opinnäytetyö päättyi laadulliseen tutkimukseen ja siitä saadun tiedon tarkkaan analysointiin sekä SWOT – analyysin muodostamiseen. Tutkimusmenetelmänä käytin haastattelua, sillä sen avulla sain tulosten yhteyteen myös haastateltavan henkilökohtaisia mielipiteitä varsinaisen kokemusperäisen tiedon lisäksi.
Tutkimus osoitti yhteistyön muotibloggaajan kanssa tuovan enemmän hyötyä ja mahdollisuuksia kuin haasteita muotibrändille. Se ei kuitenkaan saa olla ainut muotimarkkinoinnin väline, jota muotibrändi käyttää vaan sen tulisi käyttää usempia samanaikaisesti. Yhteistyö
muotibloggaajan kanssa tuo muotibrändille näkyvyyttä, lisää bränditietoisuutta, saattaa lisätä myyntiä ja auttaa muotibrändiä saamaan enemmän asiakkaita kuin kilpailijansa.
Muotibändi voi hyödyntää tästä opinnäytetyöstä saatuja tuloksia kehittäessään omaa muotimarkkinointiaan. Opinnäytetyöstä on apua, jos muotibrändillä on aikomusta tehdä yhteistyötä muotibloggaajien kanssa.