Pop up -liikkeen markkinointiviestinnän kehittäminen
Laakso, Tuuli; Renholm, Rosaliina (2023)
Laakso, Tuuli
Renholm, Rosaliina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016255
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016255
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona tekstiilialan yritykselle. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda kehitysehdotus yritykselle, joka haluaa tavoitella pop up -toimintaa vanhan liiketoiminnan rinnalle. Opinnäytetyön tarkoituksena on esittää kehitysideoita, joita yritys voi hyödyntää tavoitellessaan uuden liiketoimintamallin vakiinnuttamista, sekä tehdä siitä tuottoisaa.
Opinnäytetyön viitekehyksenä toimii hyvän markkinointiviestinnän vaikutus tuottavuuteen. Markkinointiviestinnän osalta pohdimme markkinointiviestinnän instrumentteja, ja miten niitä voidaan hyödyntää kokonaisuutta ajatellen. Sosiaalisen median ja muiden viestintäkanavien osalta pohdimme niiden käyttöä niin, että viestinnästä tulisi mahdollisimman tehokasta.
Opinnäytetyössä käytimme tiedonkeruumenetelminä sosiaalisen median havainnointia ja haastattelua. Näiden kautta selvisi, että markkinointi pop up -toiminnalle on ollut sähköistä ja suoramarkkinointia on hyödynnetty alueellisesti. Haastattelussa kävi ilmi, että mainontaa pitäisi lisätä tietyissä kohteissa. Myyjien mukaan asiakkaat ovat olleet tietämättömiä pop up -liikkeen olemassaolosta tietyllä alueella. Olemme itse kokeneet, että mainontaa on hyödynnetty alueellamme liian vähän. Opinnäytetyömme tavoite on selvittää, mitä ja miten markkinointiviestinnän kanavia voidaan hyödyntää, jotta niistä olisi mahdollisimman suuri hyöty kohdeyritykselle.
Opinnäytetyön viitekehyksenä toimii hyvän markkinointiviestinnän vaikutus tuottavuuteen. Markkinointiviestinnän osalta pohdimme markkinointiviestinnän instrumentteja, ja miten niitä voidaan hyödyntää kokonaisuutta ajatellen. Sosiaalisen median ja muiden viestintäkanavien osalta pohdimme niiden käyttöä niin, että viestinnästä tulisi mahdollisimman tehokasta.
Opinnäytetyössä käytimme tiedonkeruumenetelminä sosiaalisen median havainnointia ja haastattelua. Näiden kautta selvisi, että markkinointi pop up -toiminnalle on ollut sähköistä ja suoramarkkinointia on hyödynnetty alueellisesti. Haastattelussa kävi ilmi, että mainontaa pitäisi lisätä tietyissä kohteissa. Myyjien mukaan asiakkaat ovat olleet tietämättömiä pop up -liikkeen olemassaolosta tietyllä alueella. Olemme itse kokeneet, että mainontaa on hyödynnetty alueellamme liian vähän. Opinnäytetyömme tavoite on selvittää, mitä ja miten markkinointiviestinnän kanavia voidaan hyödyntää, jotta niistä olisi mahdollisimman suuri hyöty kohdeyritykselle.