Lauttaliikenteen melupäästömittaus ja melumallinnus
Kyllönen, Ville-Veikko (2023)
Kyllönen, Ville-Veikko
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116355
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116355
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi WSP Finland Oy. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella nykyisen Skåldössä liikennöivän dieselkäyttöisen lossin sekä vaihtoehtoisten liikenneratkaisujen meluvaikutuksia.
Työssä suoritettiin melupäästömittauksia dieselkäyttöiselle lossille sekä sähkökäyttöiselle lautalle. Mittauksista saatujen tulosten perusteella laskettiin melutasot Cadna/A-melunlaskentaohjelman pohjoismaisella tie- ja teollisuusmelun laskentamallilla. Lisäksi laskentaohjelmalla tarkasteltiin kiinteän siltayhteyden meluvaikutuksia itäisellä ja läntisellä linjauksella.
Melumallinnuksella saatavista tuloksista voidaan todeta, että dieselkäyttöinen lossi ja sähkökäyttöinen lautta ei aiheuta VNp 993/92 mukaisia ohjearvon ylityksiä Skåldössä tapahtuvasta liikennöinnistä. Kiinteän siltayhteyden osalta ohjearvon ylityksiä tapahtuu itäisellä sekä läntisellä linjauksella.
Johtopäätöksissä todettiin että, dieselkäyttöinen lossi ei aiheuta ohjearvon ylityksiä ja sähkökäyttöinen lautta vähentää meluvaikutuksia entisestään. Kiinteä siltayhteys aiheuttaa ohjearvon ylityksiä ja vaatii meluntorjuntaa.
Työssä suoritettiin melupäästömittauksia dieselkäyttöiselle lossille sekä sähkökäyttöiselle lautalle. Mittauksista saatujen tulosten perusteella laskettiin melutasot Cadna/A-melunlaskentaohjelman pohjoismaisella tie- ja teollisuusmelun laskentamallilla. Lisäksi laskentaohjelmalla tarkasteltiin kiinteän siltayhteyden meluvaikutuksia itäisellä ja läntisellä linjauksella.
Melumallinnuksella saatavista tuloksista voidaan todeta, että dieselkäyttöinen lossi ja sähkökäyttöinen lautta ei aiheuta VNp 993/92 mukaisia ohjearvon ylityksiä Skåldössä tapahtuvasta liikennöinnistä. Kiinteän siltayhteyden osalta ohjearvon ylityksiä tapahtuu itäisellä sekä läntisellä linjauksella.
Johtopäätöksissä todettiin että, dieselkäyttöinen lossi ei aiheuta ohjearvon ylityksiä ja sähkökäyttöinen lautta vähentää meluvaikutuksia entisestään. Kiinteä siltayhteys aiheuttaa ohjearvon ylityksiä ja vaatii meluntorjuntaa.