Alkeissoittomateriaalia aikuiselle huilunsoiton harrastajalle
Ikonen, Heta (2023)
Ikonen, Heta
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016276
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016276
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan aikuista oppijaa ja hänelle suunnattua huilunsoiton alkeissoittomateriaalia. Aihetta tarkastellaan sekä kirjallisuuslähteiden avulla että huilunsoitonopettajaa haastattelemalla. Tutkimusaineiston avulla pyritään selvittämään, millainen aikuinen oppija on, millaisia motiiveja ja tavoitteita aikuisilla on musiikin harrastamiseen sekä millaisia alkeissoiton materiaaleja aikuisille on olemassa ja millaisia ne voisivat olla. Opinnäytetyössä myös sävelletään ja sovitetaan aikuisille suunnattua alkeissoittomateriaalia huilunsoittoon.
Aikuisen oppimista voi tapahtua esimerkiksi arkielämässä huomaamattomasti tai tiedostetusti hakeutumalla tilanteisiin, joissa on tarkoitus oppia. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi organisoidut soittotunnit musiikkioppilaitoksissa. Oppiminen voi olla uuden tiedon omaksumista, mutta myös aiemman tiedon syventämistä. Konstruktivistisen oppimiskäsityksen mukaan tietoa rakennetaan vanhan tiedon päälle aiempaa tietoa hyödyntämällä. Etenkin aikuisten oppijoiden kohdalla voidaan myös puhua elinikäisestä oppimisesta. Aikuisen oppimisen erityispiirteitä ovat muun muassa iän tuoma kokemus, itseohjautuvuus ja motiivit harrastuksen taustalla.
Tämän opinnäytetyön keskeinen tavoite on ollut luoda uutta aikuisille sopivaa huilunsoiton alkeissoittomateriaalia. Työssä toteutetut materiaalit on jaettu kolmeen teemaan, jotka kaikki koskevat huilunsoiton olennaisia elementtejä, kuten artikulaatiotaja laadukasta äänenmuodostusta. Materiaaleissa on sekä yksin että kaksin soitettavia kappaleita. Haastavimpiin stemmoihin on kirjoitettu yksinkertaistuksia. Materiaalissa on tavoiteltu monipuolisuutta ja kiinnostavuutta aikuiselle soittajalle. Harjoituksien ideana on johdattaa soittaja työtä varten sävellettyjä teknisiä harjoituksia pitkin kohti tunnettuja klassisen musiikin esimerkkejä.
Aikuisen oppimista voi tapahtua esimerkiksi arkielämässä huomaamattomasti tai tiedostetusti hakeutumalla tilanteisiin, joissa on tarkoitus oppia. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi organisoidut soittotunnit musiikkioppilaitoksissa. Oppiminen voi olla uuden tiedon omaksumista, mutta myös aiemman tiedon syventämistä. Konstruktivistisen oppimiskäsityksen mukaan tietoa rakennetaan vanhan tiedon päälle aiempaa tietoa hyödyntämällä. Etenkin aikuisten oppijoiden kohdalla voidaan myös puhua elinikäisestä oppimisesta. Aikuisen oppimisen erityispiirteitä ovat muun muassa iän tuoma kokemus, itseohjautuvuus ja motiivit harrastuksen taustalla.
Tämän opinnäytetyön keskeinen tavoite on ollut luoda uutta aikuisille sopivaa huilunsoiton alkeissoittomateriaalia. Työssä toteutetut materiaalit on jaettu kolmeen teemaan, jotka kaikki koskevat huilunsoiton olennaisia elementtejä, kuten artikulaatiotaja laadukasta äänenmuodostusta. Materiaaleissa on sekä yksin että kaksin soitettavia kappaleita. Haastavimpiin stemmoihin on kirjoitettu yksinkertaistuksia. Materiaalissa on tavoiteltu monipuolisuutta ja kiinnostavuutta aikuiselle soittajalle. Harjoituksien ideana on johdattaa soittaja työtä varten sävellettyjä teknisiä harjoituksia pitkin kohti tunnettuja klassisen musiikin esimerkkejä.