En studie om förändringsledning i en företagsfusion: en kvalitativ undersökning om hur förändringsledning har implementerats och tagit sig uttryck i en företagsfusion, Clevry.
Heijnsbroek, Charlotta (2023)
Heijnsbroek, Charlotta
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016223
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016223
Tiivistelmä
Denna undersökning behandlar förändringsledning och dess implementering i strategin för en företagsfusion samt hur förändringsledning har uttryckt sig i fusionen som kom att bli Clevry. Syftet med denna undersökning är att undersöka i hur förändringsledning har använts vid fusionen som kom att bli Clevry och hur förändringsledning generellt kan användas vid en företagsfusion. Denna studie är gjord som en kvalitativ intervjustudie. I forskningen intervjuas VD, Lucas Geisler för att få en tydlig bild över förändringsledningsstrategierna och förändringsmotståndet som har uppkommit under fusionen och förändringsprocessen som helhet. Flera i personalen intervjuas också för att kunna studera detta både från arbetstagarens och arbetsgivarens synvinkel. I detta arbete redogörs för flera olika teorier som är relevanta för undersökningen, dessa kopplas till resultatet från intervjuerna med Geisler samt medarbetare på Clevry. ADKAR-modellen, Kotter förändringsledningsteori och Lippitts modell kommer bl.a. diskuteras. Kommunikation och integrering av organisationen i förändringsprocessen kom upp som viktiga strategier i majoriteten av intervjuerna. I intervjuerna med personalen nämnde flera att detta är faktorer som de uppskattat med ledningen och att de hjälpt dem genomgå förändringsprocessen.