Ostoprosessin kehittäminen toiminnanohjausjärjestelmän näkökulmasta
Haukijärvi, Nata (2023)
Haukijärvi, Nata
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016084
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016084
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli saada kokonaiskuva case-yrityksen tuotantomateriaalien ostoprosessin nykytilasta sekä tunnistaa merkittävimpiä kehityskohteita. Opinnäytetyön toteutuksen aikaan oli tiedossa, että yrityksessä oli suunnitteilla toiminnanohjausjärjestelmän uudistamisprojekti. Tämän myötä pääasialliseksi kehityskohteiden tarkastelunäkökulmaksi muotoutuivat järjestelmätoimintojen kautta toteutettavat kehittämistoimenpiteet. Ostoprosessi käsittää tässä opinnäytetyössä tilaustarpeen seurannan, tilauksen teon, materiaalin vastaanoton ja ostolaskun täsmäytyksen.
Tutkimusaineiston keruu suoritettiin laadullisen tutkimuksen keinoin teemahaastattelemalla yrityksen tuotannonsuunnittelun ja työnjohdon tehtävissä toimivia toimihenkilöitä heidän kokemuksistaan ostoprosessista osana päivittäistä käytännön työtä. Laadullisen haastatteluaineiston lisäksi tutkimusaineistoa täydennettiin kvantitatiivisen kyselytutkimuksen avulla. Kyselytutkimuksessa kartoitettiin käyttäjien kokemuksia nykyisen järjestelmän toiminallisuuksista ja tuesta osana ostoprosessia.
Tutkimustuloksista ilmeni, että ostoprosessiin sisältyy useita manuaalisia työvaiheita, jotka vaikuttivat prosessin tehokkuuteen ja järjestelmistä saatavan tiedon laatuun. Merkittävimpinä kehityskohteina tutkimusaineiston pohjalta nostettiin materiaalitiedon hallinnan parantaminen läpi prosessin, sopimushinnastojen hallinnan kehittäminen sekä materiaalin vastaanottoon liittyvien toimintojen sähköisyysasteen nostaminen mobiilitoiminnallisuuksien avulla.
Tutkimusaineiston keruu suoritettiin laadullisen tutkimuksen keinoin teemahaastattelemalla yrityksen tuotannonsuunnittelun ja työnjohdon tehtävissä toimivia toimihenkilöitä heidän kokemuksistaan ostoprosessista osana päivittäistä käytännön työtä. Laadullisen haastatteluaineiston lisäksi tutkimusaineistoa täydennettiin kvantitatiivisen kyselytutkimuksen avulla. Kyselytutkimuksessa kartoitettiin käyttäjien kokemuksia nykyisen järjestelmän toiminallisuuksista ja tuesta osana ostoprosessia.
Tutkimustuloksista ilmeni, että ostoprosessiin sisältyy useita manuaalisia työvaiheita, jotka vaikuttivat prosessin tehokkuuteen ja järjestelmistä saatavan tiedon laatuun. Merkittävimpinä kehityskohteina tutkimusaineiston pohjalta nostettiin materiaalitiedon hallinnan parantaminen läpi prosessin, sopimushinnastojen hallinnan kehittäminen sekä materiaalin vastaanottoon liittyvien toimintojen sähköisyysasteen nostaminen mobiilitoiminnallisuuksien avulla.