Käsikirjan laatiminen aulapalveluvastaavan työhön
Mikkola, Maria (2023)
Mikkola, Maria
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016180
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016180
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä on laadittu aulapalveluvastaavan käsikirja. Aulapalveluvastaavan käsikirja sisältää keskeisimmät tiedot ja ohjeet aulapalveluvastaavana toimimiseen. Siitä saa samalla kattavan kuvan aulapalveluvastaavan työnkuvasta ja työtehtävistä. Käsikirja ei ole yleinen opas aulapalveluvastaavan työstä, vaan on rajattu koskemaan pelkästään aulapalveluvastaavan työtä toimeksiantajan toimipaikassa.
Käsikirjan tarkoitus on toimia erityisesti sijaisten apuna, mutta myös olla tarvittaessa vakituisen aulapalveluvastaavan sekä toimistokoordinaattorin työn tukena. Tavoitteena oli tehdä kattava ja ajantasainen käsikirja, joka on mahdollisimman tiivis ja helposti päivitettävä kokonaisuus. Lisäksi tavoitteena oli saada käsikirja pysymään jatkuvasti ajantasaisena oppaana, sekä hyödyntää käsikirjaa kehitysideoiden keräämiseen ja niiden etenemisen seurantaan.
Käsikirjaan sisältyvät ohjeet ja tiedot on kerätty haastattelemalla, havainnoimalla sekä hyödyntämällä jo olemassa olevia ohjeita ja muuta dokumentaatiota. Käsikirjan luotettavuutta, oikeellisuutta ja riittävää kattavuutta on varmistettu pyytämällä palautetta relevanteilta henkilöiltä. Käsikirjaa on tarvittaessa muokattu saadun palautteen perusteella.
Opinnäytetyön tietoperustassa on käsitelty aulapalvelua, asiakaspalvelua, asiakkaita, hyvän ohjeen piirteitä ja ohjeiden hyödyllisyyttä. Asiakaspalvelua ja asiakkaita on tarkasteltu nimenomaisesti aulapalvelun näkökulmasta. Ohjeiden hyödyllisyyttä on taas arvioitu organisaation näkökulmasta.
Opinnäytetyön empiirinen osa sisältää kolme päälukua. Ensimmäisessä niistä on kerrottu tarkemmin aulapalvelusta toimeksiantajan toimipaikassa. Toisessa pääluvussa on tarkasteltu käsikirjan toteuttamista. Kolmannessa pääluvussa on esitelty mitä käsikirja sisältää.
Opinnäytetyön pohdintaosassa on arvioitu käsikirjan hyödynnettävyyttä ja miten tehdyt ratkaisut ovat tukeneet sitä. Tehtyä arviota on verrattu toimeksiantajalta saatuun palautteeseen. Lisäksi on tarkasteltu opinnäytetyön tekijän oppimista opinnäytetyöprojektin aikana.
Käsikirjan tarkoitus on toimia erityisesti sijaisten apuna, mutta myös olla tarvittaessa vakituisen aulapalveluvastaavan sekä toimistokoordinaattorin työn tukena. Tavoitteena oli tehdä kattava ja ajantasainen käsikirja, joka on mahdollisimman tiivis ja helposti päivitettävä kokonaisuus. Lisäksi tavoitteena oli saada käsikirja pysymään jatkuvasti ajantasaisena oppaana, sekä hyödyntää käsikirjaa kehitysideoiden keräämiseen ja niiden etenemisen seurantaan.
Käsikirjaan sisältyvät ohjeet ja tiedot on kerätty haastattelemalla, havainnoimalla sekä hyödyntämällä jo olemassa olevia ohjeita ja muuta dokumentaatiota. Käsikirjan luotettavuutta, oikeellisuutta ja riittävää kattavuutta on varmistettu pyytämällä palautetta relevanteilta henkilöiltä. Käsikirjaa on tarvittaessa muokattu saadun palautteen perusteella.
Opinnäytetyön tietoperustassa on käsitelty aulapalvelua, asiakaspalvelua, asiakkaita, hyvän ohjeen piirteitä ja ohjeiden hyödyllisyyttä. Asiakaspalvelua ja asiakkaita on tarkasteltu nimenomaisesti aulapalvelun näkökulmasta. Ohjeiden hyödyllisyyttä on taas arvioitu organisaation näkökulmasta.
Opinnäytetyön empiirinen osa sisältää kolme päälukua. Ensimmäisessä niistä on kerrottu tarkemmin aulapalvelusta toimeksiantajan toimipaikassa. Toisessa pääluvussa on tarkasteltu käsikirjan toteuttamista. Kolmannessa pääluvussa on esitelty mitä käsikirja sisältää.
Opinnäytetyön pohdintaosassa on arvioitu käsikirjan hyödynnettävyyttä ja miten tehdyt ratkaisut ovat tukeneet sitä. Tehtyä arviota on verrattu toimeksiantajalta saatuun palautteeseen. Lisäksi on tarkasteltu opinnäytetyön tekijän oppimista opinnäytetyöprojektin aikana.