Markkinointiviestintäsuunnitelma ja brändin rakentaminen REvision Design&Marketing Oy:lle
Hoffren, Anna; Sinivirta, Vladislava (2023)
Hoffren, Anna
Sinivirta, Vladislava
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016043
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016043
Tiivistelmä
Tony Robbinsin mukaan on neljätoista syytä sille, miksi uudet yritykset epäonnistuvat. Yhdeksän neljästätoista syystä liittyvät juuri strategian luomiseen ja kehittämiseen. Toiminnan suunnitteleminen on siis tärkeää uuden yrityksen aloittaessa toimintaansa. Rahoittajat odottavat yritykseltä näyttöä suunnitelmallisuudesta. Asiakkaiden suhde brändiin on muuttunut digitaalisella aikakaudella. He ovat kontaktissa lukuisiin eri brändeihin sosiaalisen median kautta. Asiakkaiden ostopolku on myös muuttunut niin luonteeltaan kuin määrältäänkin. Tunnistettava brändi jää ihmisten mieleen ja rakentaa luotettavuutta.
Työn tavoitteena on luoda uudelle yritykselle REvision Design&Marketing Oy:lle markkinointiviestintäsuunnitelma ja brändi-identiteetti, jota kirjoittajat voivat hyödyntää yrityksen toiminnassa. Tavoitteena ei ole luoda markkinointiviestintäsuunnitelmassa budjettia tai aikataulutusta eli sen tavoite ei ole olla heti toimeenpantava. Tavoitteena ei ole myöskään luoda brändikäsikirjaa.
Markkinointiviestinnän tietoperustassa (luku 3) käsiteltiin markkinointiviestintää käsitteenä, muotoja, kanavia ja medioita sekä suunnitelman toteutusta. Keskeisinä lähteinä ovat mm. Rämön (2019) ”Viesti perille: tuloksellista markkinointiviestintää ja sisällöntuotantoa” ja Komulaisen (2023) ” Menesty digimarkkinoilla 2.0”. Brändin rakentamisen tietoperustassa (luku 5) käsiteltiin brändin käsitettä ja sen hyötyjä, brändin rakentamista sekä brändi-identiteettiä ja sen elementtejä. Keskeisinä lähteinä ovat mm. Ruokolaisen (2020) ”Brändin käsikirja” ja Kahrin, Mäkisen ja Ahton (2016) ”Bulkista brändiksi”.
Rakenteeltaan opinnäytetyö alkaa johdannolla. Tätä seuraa yritysesittely. Seuraavaksi esitellään markkinointiviestintäsuunnitelman tietoperustaa, jonka jälkeen sitä sovelletaan yrityksen markkinointiviestintäsuunnitelman rakentamiseen. Seuraavaksi esittelemme brändiin liittyvää tietoperustaa, jonka jälkeen tietoperustaa sovelletaan yrityksen brändin rakentamiseen. Lopussa teemme arvioinnin. Työ on luonteeltaan toiminnallinen eli produktityyppinen. Markkinointiviestintäsuunnitelman tuottamiseen on käytetty menetelminä SWOTia ja benchmarkingia, jota tehdään tarkemmin kuvattuna hakusana-analyysin ja kilpailija-analyysin kautta. Benchmarkingin havaintoja peilataan SWOTin analyysiin. Brändin rakentamisessa analyysikeinoina on käytetty kilpailijoiden brändianalyysia, asiakasanalyysia ja analyysia omasta brändistä. Opinnäytetyön suunnittelu aloitettiin syyskuussa 2021 ja se valmistui huhtikuussa 2023.
Opinnäytetyön myötä REvisionille on selkeytetty sen markkinointiviestintäsuunnitelma ja brändi-identiteetti. Opinnäytetyön tuotokset eli markkinointiviestintäsuunnitelma ja brändi-identiteetti ovat työssä liitteenä.
Työn tavoitteena on luoda uudelle yritykselle REvision Design&Marketing Oy:lle markkinointiviestintäsuunnitelma ja brändi-identiteetti, jota kirjoittajat voivat hyödyntää yrityksen toiminnassa. Tavoitteena ei ole luoda markkinointiviestintäsuunnitelmassa budjettia tai aikataulutusta eli sen tavoite ei ole olla heti toimeenpantava. Tavoitteena ei ole myöskään luoda brändikäsikirjaa.
Markkinointiviestinnän tietoperustassa (luku 3) käsiteltiin markkinointiviestintää käsitteenä, muotoja, kanavia ja medioita sekä suunnitelman toteutusta. Keskeisinä lähteinä ovat mm. Rämön (2019) ”Viesti perille: tuloksellista markkinointiviestintää ja sisällöntuotantoa” ja Komulaisen (2023) ” Menesty digimarkkinoilla 2.0”. Brändin rakentamisen tietoperustassa (luku 5) käsiteltiin brändin käsitettä ja sen hyötyjä, brändin rakentamista sekä brändi-identiteettiä ja sen elementtejä. Keskeisinä lähteinä ovat mm. Ruokolaisen (2020) ”Brändin käsikirja” ja Kahrin, Mäkisen ja Ahton (2016) ”Bulkista brändiksi”.
Rakenteeltaan opinnäytetyö alkaa johdannolla. Tätä seuraa yritysesittely. Seuraavaksi esitellään markkinointiviestintäsuunnitelman tietoperustaa, jonka jälkeen sitä sovelletaan yrityksen markkinointiviestintäsuunnitelman rakentamiseen. Seuraavaksi esittelemme brändiin liittyvää tietoperustaa, jonka jälkeen tietoperustaa sovelletaan yrityksen brändin rakentamiseen. Lopussa teemme arvioinnin. Työ on luonteeltaan toiminnallinen eli produktityyppinen. Markkinointiviestintäsuunnitelman tuottamiseen on käytetty menetelminä SWOTia ja benchmarkingia, jota tehdään tarkemmin kuvattuna hakusana-analyysin ja kilpailija-analyysin kautta. Benchmarkingin havaintoja peilataan SWOTin analyysiin. Brändin rakentamisessa analyysikeinoina on käytetty kilpailijoiden brändianalyysia, asiakasanalyysia ja analyysia omasta brändistä. Opinnäytetyön suunnittelu aloitettiin syyskuussa 2021 ja se valmistui huhtikuussa 2023.
Opinnäytetyön myötä REvisionille on selkeytetty sen markkinointiviestintäsuunnitelma ja brändi-identiteetti. Opinnäytetyön tuotokset eli markkinointiviestintäsuunnitelma ja brändi-identiteetti ovat työssä liitteenä.