Maanteiden perusparantamisen kustannuslaskenta Ihkun hankeosalaskennassa
Kyttä, Eemeli (2023)
Kyttä, Eemeli
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053015992
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053015992
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää maanteiden perusparantamisen kustannusvaikutuksiltaan merkittävimpiä toimenpiteitä ja kuinka niiden hankeosien kustannuslaskenta tulisi toteuttaa Ihkun-laskentapalvelussa. Ihku-laskentapalvelun maanteiden perusparantamisen hankeosalaskennan kehitystyö aloitettiin alkuvuodesta 2023, ja tämä opinnäytetyö oli osa tätä kehitystyötä. Työn yhtenä tarkoituksena oli tuottaa maanteiden perusparantamisen hankeosan kustannuslaskentaa palveleva malli. Työn tilaajana toimi Väylävirasto ja työ tuotettiin Ihku-allianssille.
Työssä selvitettiin nykyisiä hankeosalaskennan menetelmiä sekä millaisilla menetelmillä maanteiden perusparantamista tehdään. Menetelmien selvityksessä hyödynnettiin alan toimijoiden sekä Väyläviraston ohjejulkaisuja, raportteja ja hankesivuja. Perusparantamisen menetelmien selvityksen jälkeen rajattiin, mitä parantamisen menetelmiä opinnäytetyössä tuotettava hankeosamalli sisältää.
Opinnäytetyössä saatiin selvitettyä maanteiden perusparantamisen kustannusvaikutuksiltaan merkittävimpiä toimenpiteitä sekä menetelmiä perusparannushankkeiden toteuttamiseksi. Hankeosan laskentamalli saatiin opinnäytetyössä valmiiksi, mutta yksittäisten laskentojen haasteiden takia ei täysin tavoiteltuun lopputulokseen päästy. Mallia jatkokehitetään opinnäytetyön julkaisun jälkeen.
Työn aikana tuotettu malli antoi hyvän pohjan sen kehitystyölle. Mallista saadaan tuotettua Ihku-laskentapalveluun maanteiden perusparantamisen hankeosalaskentamalli. Sovelluskehityksen demoversiota on tarkoitus testata pilottihankkeilla ennen laskentamallin julkaisua laskentapalveluun. Maanteiden perusparantamisen hankeosalaskenta on tarkoitus saada Ihku-laskentapalveluun vuoden 2023 aikana.
Työssä selvitettiin nykyisiä hankeosalaskennan menetelmiä sekä millaisilla menetelmillä maanteiden perusparantamista tehdään. Menetelmien selvityksessä hyödynnettiin alan toimijoiden sekä Väyläviraston ohjejulkaisuja, raportteja ja hankesivuja. Perusparantamisen menetelmien selvityksen jälkeen rajattiin, mitä parantamisen menetelmiä opinnäytetyössä tuotettava hankeosamalli sisältää.
Opinnäytetyössä saatiin selvitettyä maanteiden perusparantamisen kustannusvaikutuksiltaan merkittävimpiä toimenpiteitä sekä menetelmiä perusparannushankkeiden toteuttamiseksi. Hankeosan laskentamalli saatiin opinnäytetyössä valmiiksi, mutta yksittäisten laskentojen haasteiden takia ei täysin tavoiteltuun lopputulokseen päästy. Mallia jatkokehitetään opinnäytetyön julkaisun jälkeen.
Työn aikana tuotettu malli antoi hyvän pohjan sen kehitystyölle. Mallista saadaan tuotettua Ihku-laskentapalveluun maanteiden perusparantamisen hankeosalaskentamalli. Sovelluskehityksen demoversiota on tarkoitus testata pilottihankkeilla ennen laskentamallin julkaisua laskentapalveluun. Maanteiden perusparantamisen hankeosalaskenta on tarkoitus saada Ihku-laskentapalveluun vuoden 2023 aikana.