Kriisiajan johtamisen kehittäminen ja työmotivaation ylläpitäminen ravintolassa
Vaajamo, Sara (2023)
Vaajamo, Sara
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915337
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915337
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on kriisiajan johtamisen kehittäminen ja työmotivaation ylläpitäminen ravintolassa. Sen tarkoituksena oli kehittää johtamista toimeksiantajayrityksessä tulevien kriisien varalle. Työn tavoitteena oli selvittää, millä tavoin COVID-19-pandemian aiheuttama kriisiaika ja toimintaympäristön muutokset vaikuttivat toimeksiantajayrityksen työntekijöiden työmotivaatioon sekä miten johtamisessa onnistuttiin tuona aikana. Työssä selvitettiin, olivatko toimet johtamisessa oikeanlaisia sekä oikea-aikaisia, esimerkiksi sisäisen viestinnän sekä hyvän työilmapiirin ylläpitämisen suhteen. Työn tutkimusongelma oli kolmiosainen.
Työn tietoperustassa keskityttiin työmotivaation syntymiseen ja parantamiseen, kriisien vaikutuksiin organisaatiossa sekä kriisiajan johtamiseen ravintolassa työntekijöiden henkisen hyvinvoinnin, sisäisen viestinnän, työilmapiirin, organisaation tuen sekä työntekijöiden tarpeiden kautta. Työn kehittämismenetelmänä oli tapaustutkimus, jossa aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Aineiston analyysissa käytettiin induktiivista sisällönanalyysia.
Kriisiaikana työntekijöiden työmotivaatio säilyi toimeksiantajayrityksessä verrattain hyvänä. Työmotivaatioon vaikutti negatiivisesti eniten yrityksen ulkopuolelta tulevat rajoitukset, säädökset ja toimintaohjeet, jotka muuttuivat nopeasti ja aiheuttivat sekaannusta sekä kriisiajan henkinen ja taloudellinen epävarmuus. Työmotivaatiota yrityksessä paransi hyvä työilmapiiri, organisaation tuki sekä toimiva sisäinen viestintä. Työn tuloksia voidaan hyödyntää muissa saman alan yrityksissä kriisiaikaan varautumisen sekä yritysten sopeutumiskykyä ja resilienssiä parantavien toimintatapojen kehittämisessä.
Työn tietoperustassa keskityttiin työmotivaation syntymiseen ja parantamiseen, kriisien vaikutuksiin organisaatiossa sekä kriisiajan johtamiseen ravintolassa työntekijöiden henkisen hyvinvoinnin, sisäisen viestinnän, työilmapiirin, organisaation tuen sekä työntekijöiden tarpeiden kautta. Työn kehittämismenetelmänä oli tapaustutkimus, jossa aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Aineiston analyysissa käytettiin induktiivista sisällönanalyysia.
Kriisiaikana työntekijöiden työmotivaatio säilyi toimeksiantajayrityksessä verrattain hyvänä. Työmotivaatioon vaikutti negatiivisesti eniten yrityksen ulkopuolelta tulevat rajoitukset, säädökset ja toimintaohjeet, jotka muuttuivat nopeasti ja aiheuttivat sekaannusta sekä kriisiajan henkinen ja taloudellinen epävarmuus. Työmotivaatiota yrityksessä paransi hyvä työilmapiiri, organisaation tuki sekä toimiva sisäinen viestintä. Työn tuloksia voidaan hyödyntää muissa saman alan yrityksissä kriisiaikaan varautumisen sekä yritysten sopeutumiskykyä ja resilienssiä parantavien toimintatapojen kehittämisessä.