Music FairyTales verkkosivuston uudistusprosessi Morvillen hunajakennomallin ja sen rationaalisten osien avulla
Polvi, Oona (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053015861
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053015861
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tehdään tapaustutkimus verkkosivujen uudelleensuunnittelusta Music FairyTales MFT Oy:lle. Uudelleensuunnittelun suuntaviivoina käytetään käytettävyyden sekä käyttökokemuksen määritelmiä sekä Peter Morvillen hunajakennomallia, keskittymällä sen rationaalisiin osiin. Rationaalisien osien perusteella verkkosivujen on oltava käyttäjälleen hyödyllisiä, uskottavia ja arvokkaita.
Uudelleensuunnitteluprosessiin kuului verkkosivun sivuhierarkian suunnittelu sekä sisällön ja visuaalisuuden parantaminen. Myös uusia elementtejä lisättiin verkkosivulle parantamaan käytettävyyttä. Tutkimuksessa suoritettiin heuristinen arviointi yrityksen verkkosivuston nykytilasta sekä suunnittelun jälkeen arvioimaan suunnittelun onnistumista käytettävyyden sekä käyttökokemuksen osalta. Heuristisen arvioinnin tuloksia verrattiin keskenään tunnistamaan, kuinka hyvin suunnittelu onnistui.
Heuristisen arvioinnin tuloksista käy ilmi uudelleensuunnittelun parantaneen merkittävästi verkkosivuston käytettävyyttä sekä käyttökokemusta. Myös selkeissä osa-alueissa kuten navigaatiossa, sisällössä ja uskottavuudessa käyttökokemus on parantunut aikaisempaan verrattuna.
Tutkimuksen tulokset osoittavat Morvillen hunajakennomallin hyödylliseksi työkaluksi, kun suunnitellaan verkkosivujen käytettävyyttä sekä käyttökokemusta. Tuloksista käy myös ilmi heuristisen arvioinnin tärkeys käytettävyysongelmien tunnistamisessa. Lopuksi pohditaan tutkimuksen rajoituksia sekä annetaan tulevaisuuden parannusehdotuksia.
Uudelleensuunnitteluprosessiin kuului verkkosivun sivuhierarkian suunnittelu sekä sisällön ja visuaalisuuden parantaminen. Myös uusia elementtejä lisättiin verkkosivulle parantamaan käytettävyyttä. Tutkimuksessa suoritettiin heuristinen arviointi yrityksen verkkosivuston nykytilasta sekä suunnittelun jälkeen arvioimaan suunnittelun onnistumista käytettävyyden sekä käyttökokemuksen osalta. Heuristisen arvioinnin tuloksia verrattiin keskenään tunnistamaan, kuinka hyvin suunnittelu onnistui.
Heuristisen arvioinnin tuloksista käy ilmi uudelleensuunnittelun parantaneen merkittävästi verkkosivuston käytettävyyttä sekä käyttökokemusta. Myös selkeissä osa-alueissa kuten navigaatiossa, sisällössä ja uskottavuudessa käyttökokemus on parantunut aikaisempaan verrattuna.
Tutkimuksen tulokset osoittavat Morvillen hunajakennomallin hyödylliseksi työkaluksi, kun suunnitellaan verkkosivujen käytettävyyttä sekä käyttökokemusta. Tuloksista käy myös ilmi heuristisen arvioinnin tärkeys käytettävyysongelmien tunnistamisessa. Lopuksi pohditaan tutkimuksen rajoituksia sekä annetaan tulevaisuuden parannusehdotuksia.