Talotekniikan insinöörikoulutuksen työelämävastaavuus: kyselytutkimus opetussuunnitelmatyön tueksi.
Kolehmainen, Jarkko (2023)
Kolehmainen, Jarkko
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053015888
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053015888
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kehitysnäkökulmia, joita Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun talotekniikan koulutuksen opetussuunnitelmaa uudistettaessa tulisi ottaa huomioon, jotta se palvelisi opiskelijoita ja työelämää mahdollisimman hyvin myös tulevaisuudessa.
Talotekniikan insinööritutkinnon (AMK) suorittaneilta selvitettiin kyselytutkimuksella muun muassa heidän kokemaansa oman osaamisen tasoa valmistumisen jälkeen yleistaitojen ja ammatillisten osaamisten aihealueissa, sekä aihealueiden merkitystä työelämässä nykyhetkellä. Heitä pyydettiin myös arvioimaan samojen aihealueiden merkitystä sekä talotekniikan (LVI) insinööriltä vaadittavaa osaamisen tasoa tulevaisuuden työelämässä. Vastaajilta kysyttiin myös työtehtävistä, jatko-opinnoista sekä minkälaisena he näkevät LVI-alan tulevaisuuden. Tutkimuksessa käytetty aineisto kerättiin vastaajilta sähköisellä Webropol-kyselyllä, joka lähetettiin kaikille aikavälillä 2009–2015 Mikkelin am-mattikorkeakoulusta (nykyisin Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu) valmistuneille talotekniikan insinööreille, joiden sähköpostiosoitteet löytyivät Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun järjestelmistä.
Opinnäytetyössä tehdyn tutkimuksen tuloksina saatiin selville, että pääosa tutkinnon suorittaneista vastaajista kokivat oman osaamisen tason valmistumisen jälkeen vastaavan työelämän vaatimuksia. Osaamisessa kuitenkin nähtiin puutteita työelämän vaatimuksiin monilla osa-alueilla. Tulevaisuuden tärkeinä talotekniikan (LVI) insinöörin (AMK) osaamisina nähtiin substanssialan lainsäädäntö-, teoria- ja käytännön osaaminen sekä ongelmanratkaisu- ja tiedonhankintataidot.
Tutkimuksen tuloksissa esitetään opetussuunnitelman kehittämisen näkökulmia tutkimuksen tulosten pohjalta. Kehittämistä tulisi tehdä etenkin muotovastaavuuden näkökulmasta. Nykyisellään käytössä olevan opetussuunnitelman aiheet ja määrälliset painopisteet vastaavat nykypäivän sekä osaltaan tulevaisuuden työelämän vaatimuksia. Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää opetussuunnitelmatyössä apuna, kun suunnitellaan uutta vuonna 2025 käyttöön otettavaa Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun talotekniikan koulutuksen opetussuunnitelmaa.
Talotekniikan insinööritutkinnon (AMK) suorittaneilta selvitettiin kyselytutkimuksella muun muassa heidän kokemaansa oman osaamisen tasoa valmistumisen jälkeen yleistaitojen ja ammatillisten osaamisten aihealueissa, sekä aihealueiden merkitystä työelämässä nykyhetkellä. Heitä pyydettiin myös arvioimaan samojen aihealueiden merkitystä sekä talotekniikan (LVI) insinööriltä vaadittavaa osaamisen tasoa tulevaisuuden työelämässä. Vastaajilta kysyttiin myös työtehtävistä, jatko-opinnoista sekä minkälaisena he näkevät LVI-alan tulevaisuuden. Tutkimuksessa käytetty aineisto kerättiin vastaajilta sähköisellä Webropol-kyselyllä, joka lähetettiin kaikille aikavälillä 2009–2015 Mikkelin am-mattikorkeakoulusta (nykyisin Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu) valmistuneille talotekniikan insinööreille, joiden sähköpostiosoitteet löytyivät Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun järjestelmistä.
Opinnäytetyössä tehdyn tutkimuksen tuloksina saatiin selville, että pääosa tutkinnon suorittaneista vastaajista kokivat oman osaamisen tason valmistumisen jälkeen vastaavan työelämän vaatimuksia. Osaamisessa kuitenkin nähtiin puutteita työelämän vaatimuksiin monilla osa-alueilla. Tulevaisuuden tärkeinä talotekniikan (LVI) insinöörin (AMK) osaamisina nähtiin substanssialan lainsäädäntö-, teoria- ja käytännön osaaminen sekä ongelmanratkaisu- ja tiedonhankintataidot.
Tutkimuksen tuloksissa esitetään opetussuunnitelman kehittämisen näkökulmia tutkimuksen tulosten pohjalta. Kehittämistä tulisi tehdä etenkin muotovastaavuuden näkökulmasta. Nykyisellään käytössä olevan opetussuunnitelman aiheet ja määrälliset painopisteet vastaavat nykypäivän sekä osaltaan tulevaisuuden työelämän vaatimuksia. Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää opetussuunnitelmatyössä apuna, kun suunnitellaan uutta vuonna 2025 käyttöön otettavaa Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun talotekniikan koulutuksen opetussuunnitelmaa.