Sosiaalisen median sisältöstrategia, Uittokalusto Oy
Sinisalo, Tiina (2023)
Sinisalo, Tiina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053015899
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053015899
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Uittokalusto Oy:lle, joka on Suomen suurin metsäalan verkkokauppa. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia ehdotus Uittokaluston sosiaalisen median sisältöstrategian pohjaksi. Työn lopputuotoksena syntyi sosiaalisen median sisältöstrategiaopas. Sisältöstrategiaoppaassa käydään läpi yrityksen liiketoimintastrategia, tavoitteet, ydintarina, kohderyhmät sekä se miten ja millaisia sisältöjä yrityksen kannattaisi jakaa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Uittokaluston sosiaalisen median seuraajien käyttäytymistä ja kohderyhmiä. Työssä oli kolme tutkimusongelmaa, jotka olivat seuraavat: millaiset kohderyhmät ovat kiinnostuneita yrityksen tuot- teista ja palveluista, millaista sisältöä seuraajat arvostavat ja miten sisältöä kannattaisi kanaviin jakaa.
Työn teoreettinen viitekehys keskittyi kahteen päälukuun, jotka käsittelivät sisältömarkkinointia ja sisältöstrategiaa. Sisältömarkkinoinnin luvussa käsiteltiin mitä sisältömarkkinointi on, sisältömarkkinoinnin muodot ja sisältölajit, suunnit- telu ja mittaaminen sekä sisällöntuotanto. Toisessa pääluvussa käsiteltiin mitä sisältöstrategia on, tavoitteet ja mittarit, asiakaspersoonat ja ostopolut, kana- vat, ydintarinat ja sisältötyypit.
Työ toteutettiin määrällisellä tutkimusmenetelmällä. Empiirinen aineisto kerättiin verkossa toteutettavalla kyselytutkimuksella, joka osoitettiin Uittokaluston sosiaalisen median seuraajille. Kysely jaettiin muun muassa Uittokaluston Facebookiin ja Instagramiin sekä lähetettiin uutiskirjeenä uutiskirjeen tilaajille sekä mainostettiin yrityksen verkkokaupan etusivulla bannerikuvana. Kysely- tutkimus toteutettiin Webropol-työkalun avulla.
Tutkimustulokset kertoivat, että seuraajat arvostivat eniten informatiivista, opettavaa ja tiedottavaa sisältöä, jossa tuodaan metsänhoitoon ja metsästykseen liittyviä aiheita esille video- ja kuvamuodossa. Aktiivisimmat kanavat, joita seuraajat käyttivät, olivat YouTube, Facebook ja Instagram. Suurin koh- deryhmä oli miehet 35 ikävuodesta yli 55 ikävuoteen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Uittokaluston sosiaalisen median seuraajien käyttäytymistä ja kohderyhmiä. Työssä oli kolme tutkimusongelmaa, jotka olivat seuraavat: millaiset kohderyhmät ovat kiinnostuneita yrityksen tuot- teista ja palveluista, millaista sisältöä seuraajat arvostavat ja miten sisältöä kannattaisi kanaviin jakaa.
Työn teoreettinen viitekehys keskittyi kahteen päälukuun, jotka käsittelivät sisältömarkkinointia ja sisältöstrategiaa. Sisältömarkkinoinnin luvussa käsiteltiin mitä sisältömarkkinointi on, sisältömarkkinoinnin muodot ja sisältölajit, suunnit- telu ja mittaaminen sekä sisällöntuotanto. Toisessa pääluvussa käsiteltiin mitä sisältöstrategia on, tavoitteet ja mittarit, asiakaspersoonat ja ostopolut, kana- vat, ydintarinat ja sisältötyypit.
Työ toteutettiin määrällisellä tutkimusmenetelmällä. Empiirinen aineisto kerättiin verkossa toteutettavalla kyselytutkimuksella, joka osoitettiin Uittokaluston sosiaalisen median seuraajille. Kysely jaettiin muun muassa Uittokaluston Facebookiin ja Instagramiin sekä lähetettiin uutiskirjeenä uutiskirjeen tilaajille sekä mainostettiin yrityksen verkkokaupan etusivulla bannerikuvana. Kysely- tutkimus toteutettiin Webropol-työkalun avulla.
Tutkimustulokset kertoivat, että seuraajat arvostivat eniten informatiivista, opettavaa ja tiedottavaa sisältöä, jossa tuodaan metsänhoitoon ja metsästykseen liittyviä aiheita esille video- ja kuvamuodossa. Aktiivisimmat kanavat, joita seuraajat käyttivät, olivat YouTube, Facebook ja Instagram. Suurin koh- deryhmä oli miehet 35 ikävuodesta yli 55 ikävuoteen.