Markkinointiviestinnän kehittäminen sosiaalisessa mediassa
Hampori, Annika (2023)
Hampori, Annika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053015815
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053015815
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana oli Intersport Easton, joka myy urheilutarvikkeita monen ikäisille ja tasoisille urheilijoille. Työn tavoitteena oli selvittää
toimeksiantajan sosiaalisen median kanaviin soveltuvia kehittämistoimenpiteitä, joilla sosiaalisen median markkinointiviestinnästä saataisiin kaikki potentiaali irti. Tavoitteeseen päästiin kolmen tutkimusongelman avulla: mitä sosiaalisen median avulla tavoitellaan, mitkä ovat yrityksen kohderyhmät ja millaista
sisältöä sosiaaliseen mediaan kannattaa julkaista. Kehittämis- ja toimenpidesuositukset kohdentuvat toimeksiantajalla käytössä oleviin Facebookin ja Instagramin kanaviin.
Työn teoriaosuudessa käsitellään sosiaalisen median markkinointia sekä sisältömarkkinointia. Sosiaalisen median markkinoinnin teoriaan kuuluvat sosiaalisen median keskeiset käsitteet, vyöhykkeet, hyödyt ja haitat, kanavat Facebook ja Instagram sekä mittaaminen. Sisältömarkkinointiin kuuluvat sisältömarkkinoinnin keskeiset käsitteet, kohderyhmät, tavoitteet, sisällöt ja sanomat,
julkaisusuunnitelma sekä analysointi ja mittaaminen.
Tutkimus koostui kahdesta laadullisen tutkimuksen menetelmästä sekä yhdestä määrällisen tutkimuksen menetelmästä. Laadullisen tutkimuksen menetelmiä olivat henkilökunnan teemahaastattelut sekä vertailuanalyysi eli
benchmarking, jossa vertailtiin toimeksiantajan Facebook- ja Instagram-tilejä
kahden muun Intersportin tileihin. Määrällisen tutkimuksen menetelmänä oli
asiakaskysely, joka toteutettiin sähköisenä kyselynä Webropol-kyselyohjelmaa
apuna käyttäen ja jota jaettiin useissa sosiaalisen median kanavissa.
Tutkimustulosten perusteella saatiin koostettua selkeä toimenpidesuosituksista koostuva yhteenveto sekä sanalliseen että toimeksiantajaa helpottavaan
visuaaliseen muotoon. Yhteenveto sisältää yleisiä kehittämisehdotuksia sekä
kehittämisehdotuksia kanavoittain, toimivia sisältöideoita kohderyhmittäin, syksyn 2023 julkaisusuunnitelman sekä muita huomioitavia asioita sosiaalisen
median markkinointiviestintään liittyen. Näiden toimenpidesuositusten avulla
Intersport Eastonin on mahdollista kehittää omaa sosiaalisen median markkinointiviestintäänsä.
toimeksiantajan sosiaalisen median kanaviin soveltuvia kehittämistoimenpiteitä, joilla sosiaalisen median markkinointiviestinnästä saataisiin kaikki potentiaali irti. Tavoitteeseen päästiin kolmen tutkimusongelman avulla: mitä sosiaalisen median avulla tavoitellaan, mitkä ovat yrityksen kohderyhmät ja millaista
sisältöä sosiaaliseen mediaan kannattaa julkaista. Kehittämis- ja toimenpidesuositukset kohdentuvat toimeksiantajalla käytössä oleviin Facebookin ja Instagramin kanaviin.
Työn teoriaosuudessa käsitellään sosiaalisen median markkinointia sekä sisältömarkkinointia. Sosiaalisen median markkinoinnin teoriaan kuuluvat sosiaalisen median keskeiset käsitteet, vyöhykkeet, hyödyt ja haitat, kanavat Facebook ja Instagram sekä mittaaminen. Sisältömarkkinointiin kuuluvat sisältömarkkinoinnin keskeiset käsitteet, kohderyhmät, tavoitteet, sisällöt ja sanomat,
julkaisusuunnitelma sekä analysointi ja mittaaminen.
Tutkimus koostui kahdesta laadullisen tutkimuksen menetelmästä sekä yhdestä määrällisen tutkimuksen menetelmästä. Laadullisen tutkimuksen menetelmiä olivat henkilökunnan teemahaastattelut sekä vertailuanalyysi eli
benchmarking, jossa vertailtiin toimeksiantajan Facebook- ja Instagram-tilejä
kahden muun Intersportin tileihin. Määrällisen tutkimuksen menetelmänä oli
asiakaskysely, joka toteutettiin sähköisenä kyselynä Webropol-kyselyohjelmaa
apuna käyttäen ja jota jaettiin useissa sosiaalisen median kanavissa.
Tutkimustulosten perusteella saatiin koostettua selkeä toimenpidesuosituksista koostuva yhteenveto sekä sanalliseen että toimeksiantajaa helpottavaan
visuaaliseen muotoon. Yhteenveto sisältää yleisiä kehittämisehdotuksia sekä
kehittämisehdotuksia kanavoittain, toimivia sisältöideoita kohderyhmittäin, syksyn 2023 julkaisusuunnitelman sekä muita huomioitavia asioita sosiaalisen
median markkinointiviestintään liittyen. Näiden toimenpidesuositusten avulla
Intersport Eastonin on mahdollista kehittää omaa sosiaalisen median markkinointiviestintäänsä.