Ruokaravintolamarkkinointi Facebookissa
Keskinen, Anna (2014)
Keskinen, Anna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014080813396
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014080813396
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää minkälaista on hyvä ja tehokas sekä asiakkaat tavoittava ruokaravintolamarkkinointi Facebookissa. Työn teoriaosuudessa käsitellään markkinoinnin sekä sosiaalisen median historiaa, teorioita ja tunnetuimpia malleja. Työssä avataan markkinointia ja sosiaalista mediaa sekä etenkin Facebookia käsitteinä, ja selvitetään ruokaravintoloiden markkinointimahdollisuuksia ja –tapoja Facebookissa.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla Facebook-markkinoinnin kanssa tekemisissä ole-via ravintola-alan ammattilaisia sekä ruokaravintolamarkkinointia Facebookissa seuraavia ravintola-asiakkaita. Haastateltuja henkilöitä oli yhteensä kuusi, joista kolme ravintola-alan ammattilaisia ja kolme asiakkaita. Vaikka haastateltujen määrä on melko pieni, ovat vastaukset yhteneväisiä ja niiden sisällöt tukevat toisiaan. Haastattelut tehtiin koskien Tampereen alueella toimivia ruokaravintoloita.
Tutkimustuloisten perusteella voidaan todeta, että ruokaravintoloiden markkinointi on koko ajan voimakkaammin siirtymässä perinteisistä printtimedioista internetiin ja etenkin sosiaaliseen mediaan ja siellä nimenomaan Facebookiin. Sekä ravintola-alan ammattilaisten että asiakkaiden näkemykset kiinnostavasta Facebook-markkinoinnista ja hyvistä päivityksistä ovat samankaltaisia. Tutkimuksen perusteella ruokaravintolat tekevät Facebook-markkinointiaan pitkältä markkinoinnin perusperiaatteiden ja perinteisten mallien mukaisesti.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla Facebook-markkinoinnin kanssa tekemisissä ole-via ravintola-alan ammattilaisia sekä ruokaravintolamarkkinointia Facebookissa seuraavia ravintola-asiakkaita. Haastateltuja henkilöitä oli yhteensä kuusi, joista kolme ravintola-alan ammattilaisia ja kolme asiakkaita. Vaikka haastateltujen määrä on melko pieni, ovat vastaukset yhteneväisiä ja niiden sisällöt tukevat toisiaan. Haastattelut tehtiin koskien Tampereen alueella toimivia ruokaravintoloita.
Tutkimustuloisten perusteella voidaan todeta, että ruokaravintoloiden markkinointi on koko ajan voimakkaammin siirtymässä perinteisistä printtimedioista internetiin ja etenkin sosiaaliseen mediaan ja siellä nimenomaan Facebookiin. Sekä ravintola-alan ammattilaisten että asiakkaiden näkemykset kiinnostavasta Facebook-markkinoinnista ja hyvistä päivityksistä ovat samankaltaisia. Tutkimuksen perusteella ruokaravintolat tekevät Facebook-markkinointiaan pitkältä markkinoinnin perusperiaatteiden ja perinteisten mallien mukaisesti.