Sosiaalisessa mediassa tapahtuvan kiusaamisen ennaltaehkäisy nuorten keskuudessa
Hyrynkangas, Henna; Lauhikari, Anna (2023)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Hyrynkangas, Henna
Lauhikari, Anna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915359
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915359
Tiivistelmä
Sosiaalisissa medioissa tapahtuva kiusaaminen on nuorten keskuudessa valitettavan yleistä. Jopa 63 % nuorista kertoi vuonna 2018 tehdyn tutkimuksen mukaan joutuneensa joskus kiusaa-misen kohteeksi netissä ja 15 % nuorista kertoi joutuvansa kiusatuksi toistuvasti. Kiusatuksi joutuneet nuoret kärsivät erilaisista mielenterveydenongelmista ja tarvitsevat pitkäkestoista apua ja tukea selvitäkseen kiusaamisen jättämistä traumoista. Kiusaamisen vastaisiin toimenpiteisiin tulisikin panostaa nykyistä enemmän ja näin pyrkiä suojelemaan nuoria kiusaamisen kohteeksi joutumiselta. Somekiusaamisen ennaltaehkäiseminen säästää sekä yhteiskunnan varoja että nuoria epäinhimilliseltä kärsimykseltä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa video, jonka avulla lisätään tietoutta somekiusaamisesta, sen eri muodoista ja sen haitallisista vaikutuksista sekä annetaan työkaluja somekiusaamiseen puuttumiseen ja näin ennaltaehkäistään somekiusaamista nuorten keskuudessa. Lisäksi haluttiin tuoda esiin keinoja, joilla nuoret itse voivat puuttua kiusaamiseen joko joutuessaan itse kiusatuksi tai nähdessään toista nuorta kiusattavan sosiaalisen median palveluissa. Opinnäytetyön toimek-siantajana oli yläkoulu Pohjois-Pohjanmaalla ja kohderyhmänä olivat koulun 7.–9.- luokkalaiset nuoret. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä nuorten omaa toimijuutta somekiusaamisen tunnista-misessa ja ehkäisemisessä sekä ennaltaehkäistä somekiusaamisen esiintyvyyttä ensisijaisesti yhteistyökoulun 7–9- luokkalaisten keskuudessa, toissijaisesti laajemmin muidenkin nuorten kes-kuudessa. Opinnäytetyön pitkän aikavälin tavoitteena oli vähentää nuorten somekiusaamista ja sen aiheuttamia ongelmia.
Toiminnallisen opinnäytetyömme tuloksena syntyi nuorille kohdennettu tiivis, informatiivinen vi-deo. Videon sisältö pohjautui sekä suomalaiseen että kansainväliseen tutkimustietoon somekiu-saamisesta, sen vaikutuksista nuoriin sekä ennaltaehkäisyn menetelmistä. Keskeisiä käsitteitä opinnäytetyössämme olivat nuori, sosiaalinen media, somekiusaaminen ja kiusaamisen ennalta-ehkäiseminen.
Vaikka kohderyhmämme nuorilla oli jo edeltä käsin selkeä näkemys somekiusaamisesta ja sen haitallisuudesta, videosta saamamme palautteen perusteella se antoi nuorille uutta tietoa ja näkö-kulmaa asiaan sekä sai nuoria pohtimaan somekiusaamista myös kiusatun näkökulmasta. Myös koulun henkilökunta sai videosta uutta tietoa ja näkökulmaa nuorten somekiusaamisesta. Tiedon lisäämisen ja konkreettisten toimintaohjeiden lisäksi somekiusaamisen ehkäisyssä voisi olla hyö-dyllistä paneutua nuorten empatiakyvyn ja toisen asemaan asettumisen taitojen harjaannuttami-seen esimerkiksi tunnetaitoja vahvistamalla.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa video, jonka avulla lisätään tietoutta somekiusaamisesta, sen eri muodoista ja sen haitallisista vaikutuksista sekä annetaan työkaluja somekiusaamiseen puuttumiseen ja näin ennaltaehkäistään somekiusaamista nuorten keskuudessa. Lisäksi haluttiin tuoda esiin keinoja, joilla nuoret itse voivat puuttua kiusaamiseen joko joutuessaan itse kiusatuksi tai nähdessään toista nuorta kiusattavan sosiaalisen median palveluissa. Opinnäytetyön toimek-siantajana oli yläkoulu Pohjois-Pohjanmaalla ja kohderyhmänä olivat koulun 7.–9.- luokkalaiset nuoret. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä nuorten omaa toimijuutta somekiusaamisen tunnista-misessa ja ehkäisemisessä sekä ennaltaehkäistä somekiusaamisen esiintyvyyttä ensisijaisesti yhteistyökoulun 7–9- luokkalaisten keskuudessa, toissijaisesti laajemmin muidenkin nuorten kes-kuudessa. Opinnäytetyön pitkän aikavälin tavoitteena oli vähentää nuorten somekiusaamista ja sen aiheuttamia ongelmia.
Toiminnallisen opinnäytetyömme tuloksena syntyi nuorille kohdennettu tiivis, informatiivinen vi-deo. Videon sisältö pohjautui sekä suomalaiseen että kansainväliseen tutkimustietoon somekiu-saamisesta, sen vaikutuksista nuoriin sekä ennaltaehkäisyn menetelmistä. Keskeisiä käsitteitä opinnäytetyössämme olivat nuori, sosiaalinen media, somekiusaaminen ja kiusaamisen ennalta-ehkäiseminen.
Vaikka kohderyhmämme nuorilla oli jo edeltä käsin selkeä näkemys somekiusaamisesta ja sen haitallisuudesta, videosta saamamme palautteen perusteella se antoi nuorille uutta tietoa ja näkö-kulmaa asiaan sekä sai nuoria pohtimaan somekiusaamista myös kiusatun näkökulmasta. Myös koulun henkilökunta sai videosta uutta tietoa ja näkökulmaa nuorten somekiusaamisesta. Tiedon lisäämisen ja konkreettisten toimintaohjeiden lisäksi somekiusaamisen ehkäisyssä voisi olla hyö-dyllistä paneutua nuorten empatiakyvyn ja toisen asemaan asettumisen taitojen harjaannuttami-seen esimerkiksi tunnetaitoja vahvistamalla.