Vastuullisuusviestinnän mahdollisuudet suomalaisten matkailualan yritysten verkkosivuilla
Vaikkinen, Nea (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915686
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915686
Tiivistelmä
Vastuullisuusviestinnän tarkoituksena on viestiä yrityksen vastuullisuudesta, tavoitteista sekä vastuullisuuden eteen tehdyistä toimenpiteistä niin yrityksen asiakkaille kuin sidosryhmille. Vastuullisuusviestinnän avulla yritys saattaa saada kilpailuetua, mahdollisuuden erottua kilpailijoistaan sekä vaikuttaa yrityksestä muodostuvaan mielikuvaan. Matkailusta aiheutuu niin negatiivisia kuin positiivisia sosiaalisia, taloudellisia sekä ekologisia vaikutuksia. Näillä voi olla suurikin vaikutus toimintaympäristön kulttuurille, taloudelle ja elinvoimaisuudelle. Yrityksen on tärkeää viestiä näistä asioista avoimesti ja rehellisesti.
Tässä opinnäytetyössä käytetään määrällistä tutkimusotetta, koska halutaan selvittää kuluttajien suhdetta vastuullisuusviestintään. Aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla ja kysely toteutettiin sähköisen Webropol -kyselylomakkeen avulla matkamessuilla sekä Instagramissa 20.-22.1.2023. Tämä tutkimusote soveltuu tähän opinnäytetyöhön, koska kyselyn kohderyhmältä haluttiin kysyä melko laajasta aihekokonaisuudesta. Kyselytutkimuksen tavoitteena on selvittää miten suomalaiset matkailualan yritykset voivat viestiä asiakkailleen vastuullisuudesta sekä millaisilla viestinnän keinoilla asiakkaat tavoitetaan parhaiten. Mitkä vastuullisuuden osa-alueet kiinnostavat ja vaikuttaako vastuullisuudesta viestiminen asiakkaiden ostopäätökseen. Tutkimuksessa keskitytään yrityksen verkkosivuilla tapahtuvaan viestintään.
Tämän opinnäytetyön tietoperustassa keskitytään vastuullisuuden osa-alueiden lisäksi yritysvastuuseen, vastuullisuuteen matkailualalla, vastuulliseen kuluttamiseen, trendeihin sekä matkailutuotteen ostopäätökseen vaikuttaviin tekijöihin. Näiden lisäksi puhutaan vastuullisuusviestinnästä niin yleisesti kuin matkailualalla ja syvennytään tarkemmin eri viestintäkanaviin ja -sisältöihin.
Kyselyn perusteella matkailuyrityksen vastuullisuuteen tutustuttaessa vastaajia kiinnostivat eniten kuvat, verkkosivujen sisältöteksti, infograafit sekä videot. Matkailuyrityksen vastuullisuuteen perehtyessään vastaajia kiinnosti eniten yrityksen toiminnan vaikutukset toimintaympäristöön sekä teot, joita yritys on tehnyt työolosuhteidensa parantamiseksi. Matkailutoimijan verkkosivuilta toivottiin löytyvän tietoa jätteiden määrän minimoimiseksi sekä kierrätysmahdollisuuksista sekä siitä, miten voi itse toimia vastuullisemmin yrityksen palveluita käyttäessä. Vastuullisuusviestinnän houkuttelevuuteen vaikuttivat eniten luotettavuus, uskottavuus ja läpinäkyvyys. Vastaajien mukaan ostopäätökseen vaikuttavat eniten laatu, hinta, asiakasarviot sekä mielikuva yrityksestä.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että vastuullisuuden osa-alueet kiinnostavat kuluttajia, mutta ostopäätökseen vaikuttavat eniten laatu, hinta ja asiakasarviot. Asiakkaat etsivät tietoa yrityksen vastuullisuudesta yrityksen verkkosivuilta, jossa heidän huomionsa kiinnittyy parhaiten kuviin, verkkosivujen sisältötekstiin, infograafeihin, videoihin sekä sertifikaatteihin ja ympäristö- ja vastuullisuusraportteihin.
Tässä opinnäytetyössä käytetään määrällistä tutkimusotetta, koska halutaan selvittää kuluttajien suhdetta vastuullisuusviestintään. Aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla ja kysely toteutettiin sähköisen Webropol -kyselylomakkeen avulla matkamessuilla sekä Instagramissa 20.-22.1.2023. Tämä tutkimusote soveltuu tähän opinnäytetyöhön, koska kyselyn kohderyhmältä haluttiin kysyä melko laajasta aihekokonaisuudesta. Kyselytutkimuksen tavoitteena on selvittää miten suomalaiset matkailualan yritykset voivat viestiä asiakkailleen vastuullisuudesta sekä millaisilla viestinnän keinoilla asiakkaat tavoitetaan parhaiten. Mitkä vastuullisuuden osa-alueet kiinnostavat ja vaikuttaako vastuullisuudesta viestiminen asiakkaiden ostopäätökseen. Tutkimuksessa keskitytään yrityksen verkkosivuilla tapahtuvaan viestintään.
Tämän opinnäytetyön tietoperustassa keskitytään vastuullisuuden osa-alueiden lisäksi yritysvastuuseen, vastuullisuuteen matkailualalla, vastuulliseen kuluttamiseen, trendeihin sekä matkailutuotteen ostopäätökseen vaikuttaviin tekijöihin. Näiden lisäksi puhutaan vastuullisuusviestinnästä niin yleisesti kuin matkailualalla ja syvennytään tarkemmin eri viestintäkanaviin ja -sisältöihin.
Kyselyn perusteella matkailuyrityksen vastuullisuuteen tutustuttaessa vastaajia kiinnostivat eniten kuvat, verkkosivujen sisältöteksti, infograafit sekä videot. Matkailuyrityksen vastuullisuuteen perehtyessään vastaajia kiinnosti eniten yrityksen toiminnan vaikutukset toimintaympäristöön sekä teot, joita yritys on tehnyt työolosuhteidensa parantamiseksi. Matkailutoimijan verkkosivuilta toivottiin löytyvän tietoa jätteiden määrän minimoimiseksi sekä kierrätysmahdollisuuksista sekä siitä, miten voi itse toimia vastuullisemmin yrityksen palveluita käyttäessä. Vastuullisuusviestinnän houkuttelevuuteen vaikuttivat eniten luotettavuus, uskottavuus ja läpinäkyvyys. Vastaajien mukaan ostopäätökseen vaikuttavat eniten laatu, hinta, asiakasarviot sekä mielikuva yrityksestä.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että vastuullisuuden osa-alueet kiinnostavat kuluttajia, mutta ostopäätökseen vaikuttavat eniten laatu, hinta ja asiakasarviot. Asiakkaat etsivät tietoa yrityksen vastuullisuudesta yrityksen verkkosivuilta, jossa heidän huomionsa kiinnittyy parhaiten kuviin, verkkosivujen sisältötekstiin, infograafeihin, videoihin sekä sertifikaatteihin ja ympäristö- ja vastuullisuusraportteihin.