Kuvataideterapeuttisen menetelmän käyttö työhyvinvoinnin tukemisessa varhaiskasvatuksessa
Jemina, Pitkälä (2023)
Jemina, Pitkälä
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915670
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915670
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastelle kuvataideterapeuttisen menetelmän mahdollisuuksia työhyvinvoinnin edistäjänä varhaiskasvatuksen henkilöstölle. Ohjauksellisen työn tavoitteena oli antaa mahdollisuus työntekijälle pysähtyä omien tarpeidensa ääreen sekä auttaa tunnistamaan niitä tekijöitä, jotka kuormittavat työssä. Tavoitteena oli myös tukea työssä jaksamista omien voimavarojen sekä vahvuuksien tunnistamisen kautta. Osatavoitteena oli tuoda esimiehelle sekä työyhteisölle huomioitavaksi niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat varhaiskasvatuksen henkilöstön työhyvinvointiin, jotta työssäjaksamista voitaisiin tukea paremmin.
Opinnäytetyön toiminnallinen osio, kolmen työntekijän yksilöohjaus, toteutettiin yksityisessä päiväkodissa keväällä 2021. Ohjauskertoja jokaisen työntekijän kohdalla oli kuusi. Opinnäytetyön aineisto kerättiin kolmella eri tavalla: Ohjattavat täyttivät arviointikaavakkeet sekä ohjausprosessin aluksi että lopuksi. Lisäksi ohjattavat täyttivät jokaisen ohjauskerran aluksi ja lopuksi mielialakaavakkeen, jolla he ilmaisivat sen hetken tunnelmaansa. Kolmanneksi havainnoin ohjauskertojen vuorovaikutustilanteita sekä kuvallista työskentelyä.
Yhteisiksi teemoiksi nousi kolme asiaa: tarve rajata, mitä pystyy työpäivän aikana tekemään, sekä tunnistamaan sen, mihin pystyy työssään vaikuttamaan. Toiseksi teemaksi nostettiin esihenkilön työhön kohdistuvat muutostarpeet. Kolmanneksi teemaksi nostettiin riittävän palautumisen saavuttaminen. Ohjauskerroilla käsiteltiin kuvataideterapeuttisen menetelmän avulla näitä teemoja.
Menetelmän avulla jokainen ohjattava löysi uusia näkökulmia oman työnsä rajaamiseen. Jokainen ohjattava pystyi tunnistamaan omia vahvuuksiaan varhaiskasvattajana ja kaksi ohjattavaa löysi uusia keinoja edistää omaa palautumistaan vapaa-ajalla.
Opinnäytetyön havainnot tukevat sitä olettamusta, että kuvataideterapeuttinen työskentely avaa asiakkaalle mahdollisuuden uusiin oivalluksiin omasta sisäisestä maailmastaan turvallisesti symbolisen etäisyyden päässä, kuvassa.
Opinnäytetyön toiminnallinen osio, kolmen työntekijän yksilöohjaus, toteutettiin yksityisessä päiväkodissa keväällä 2021. Ohjauskertoja jokaisen työntekijän kohdalla oli kuusi. Opinnäytetyön aineisto kerättiin kolmella eri tavalla: Ohjattavat täyttivät arviointikaavakkeet sekä ohjausprosessin aluksi että lopuksi. Lisäksi ohjattavat täyttivät jokaisen ohjauskerran aluksi ja lopuksi mielialakaavakkeen, jolla he ilmaisivat sen hetken tunnelmaansa. Kolmanneksi havainnoin ohjauskertojen vuorovaikutustilanteita sekä kuvallista työskentelyä.
Yhteisiksi teemoiksi nousi kolme asiaa: tarve rajata, mitä pystyy työpäivän aikana tekemään, sekä tunnistamaan sen, mihin pystyy työssään vaikuttamaan. Toiseksi teemaksi nostettiin esihenkilön työhön kohdistuvat muutostarpeet. Kolmanneksi teemaksi nostettiin riittävän palautumisen saavuttaminen. Ohjauskerroilla käsiteltiin kuvataideterapeuttisen menetelmän avulla näitä teemoja.
Menetelmän avulla jokainen ohjattava löysi uusia näkökulmia oman työnsä rajaamiseen. Jokainen ohjattava pystyi tunnistamaan omia vahvuuksiaan varhaiskasvattajana ja kaksi ohjattavaa löysi uusia keinoja edistää omaa palautumistaan vapaa-ajalla.
Opinnäytetyön havainnot tukevat sitä olettamusta, että kuvataideterapeuttinen työskentely avaa asiakkaalle mahdollisuuden uusiin oivalluksiin omasta sisäisestä maailmastaan turvallisesti symbolisen etäisyyden päässä, kuvassa.