Tunnettuuden tutkiminen ja lisääminen B2B-markkinoilla: case Woikoski Feeling
Tervala, Nea (2023)
Tervala, Nea
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915604
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915604
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Woikoski Feelingin tunnettuutta emoyhtiö Woikoski Oy:n yritysasiakkaiden keskuudessa. Tutkimuksen pohjalta laadittiin kehittämisehdotuksia, jolla toimeksiantajayritys voi parantaa tunnettuuttaan valitussa kohderyhmässä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi kaasualan toimija Woikoski Oy:n tytäryhtiö Woikoksi Feeling. Woikoski Feeling on matkailualan yritys, joka tarjoaa unohtumattomia elämyksiä ainutlaatuisessa Suomen luonnossa.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kolmesta pääteemasta, joita ovat brändi, markkinointi ja analyysit. Opinnäytetyössä käsitellään myös digitaalista markkinointia ja digitaalisen markkinoinnin kanavia. Tutkimus toteutettiin anonyyminä kvantitatiivisenä tutkimuksena Webropol-työkalua hyödyntäen. Kysely lähetettiin Woikoski Oy:n asiakastietorekisterin pohjalta valituille kaasutehtaan yritysasiakkaille Postiviidakon uutiskirjejärjestelmällä. Kyselyssä selvitettiin Woikoski Feelingin brändin ja palveluiden tunnettuutta jo olemassa olevien kaasualan yritysasiakkaiden keskuudessa.
Suurin osa kyselyyn vastanneista yritysasiakkaista ei tiennyt Woikoski Feelingistä tai sen palveluista. Tutkimustulosten perusteella todettiin Woikoski Feelingin tunnettuuden olevan erittäin heikkoa Woikoski Oy:n yritysasiakkaiden keskuudessa ja markkinointiviestintä ei ole ollut tarpeeksi tehokasta tai sitä ei ole ollut lainkaan. Jatkotutkimuksena yrityksen olisi kannattavaa tutkia eri markkinointiviestintäkeinojen vaikuttavuutta yrityksen tunnettuuteen.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kolmesta pääteemasta, joita ovat brändi, markkinointi ja analyysit. Opinnäytetyössä käsitellään myös digitaalista markkinointia ja digitaalisen markkinoinnin kanavia. Tutkimus toteutettiin anonyyminä kvantitatiivisenä tutkimuksena Webropol-työkalua hyödyntäen. Kysely lähetettiin Woikoski Oy:n asiakastietorekisterin pohjalta valituille kaasutehtaan yritysasiakkaille Postiviidakon uutiskirjejärjestelmällä. Kyselyssä selvitettiin Woikoski Feelingin brändin ja palveluiden tunnettuutta jo olemassa olevien kaasualan yritysasiakkaiden keskuudessa.
Suurin osa kyselyyn vastanneista yritysasiakkaista ei tiennyt Woikoski Feelingistä tai sen palveluista. Tutkimustulosten perusteella todettiin Woikoski Feelingin tunnettuuden olevan erittäin heikkoa Woikoski Oy:n yritysasiakkaiden keskuudessa ja markkinointiviestintä ei ole ollut tarpeeksi tehokasta tai sitä ei ole ollut lainkaan. Jatkotutkimuksena yrityksen olisi kannattavaa tutkia eri markkinointiviestintäkeinojen vaikuttavuutta yrityksen tunnettuuteen.