Markkinatutkimus ja viennin edistäminen: Etelä-Karjalaisen yrityksen kansainvälistyminen Ruotsin markkinoille
Menna, Tiia (2023)
Menna, Tiia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915555
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915555
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii Etelä-Karjalaisen metallialan mikroyrityksen kansainvälistymistä ja viennin edistämistä Ruotsin markkinoille. Työ on toteutettu toimeksiantona metallialan vähittäiskauppaa harjoittavalle AL-Ide’ Oy:lle, jonka toiminta perustuu Kosken Metalli Oy:n valmistamien tuotteiden Ruotsin vientiin. Opinnäytteen tavoitteena on kartoittaa mikroyrityksen kansainvälistymisen prosesseja sekä tuottaa toimeksiantajalle markkinatutkimus Ruotsista kansainvälistymisen kohdemarkkinana. Tämän markkinatutkimuksen avulla AL-Ide’ Oy voi tarkastella vientioperaatioitaan ja vahvistaa asemaansa Ruotsin markkinoilla.
Opinnäytteen teoriaosuus perustuu suomalaisten pieni- ja mikrokokoisten yritysten kansainvälistymistä käsittelevään kirjallisuuteen sekä kansainvälistymisen kannalta keskeisten instituutioiden ja sidosryhmien tuottamiin tietolähteisiin. Teoreettinen viitekehys kattaa mikro- ja pienikokoisten suomalaisten yritysten kansainvälistymistä eri näkökulmista. Keskeisiä tulokulmia aiheeseen ovat yritysten kansainvälistymisen kehitys, organisaation päätöksenteko sekä sen lateraalinen jäykkyys. Lisäksi käsitellään kansainvälistymisen vaiheittaista luonnetta, liiketoiminnallista etäisyyttä, viennin jakelukanavia, organisaation kyvykkyyden vaikutusta kansainvälistymiseen sekä datan merkitystä asiakasymmärryksen lähtökohtana.
Tutkimuksen empiirinen osuus on toteutettu markkinatutkimuksena Ruotsista. Markkinatutkimuksen kohdemaa on valittu toimeksiantajan toiveen mukaisesti, sillä yritys harjoittaa vientioperaatioita Ruotsiin. Markkinatutkimus on toteutettu kirjoituspöytätutkimuksena, jossa olemassa oleviin sekundäärilähteisiin nojaten tarkastellaan Ruotsia viennin kohdemaana AL-Ide’ Oy:lle. Tutkimuskysymyksiin vastataan kvalitatiivisen eli laadullisen ja kvantitatiivisen eli määrällisen aineiston pohjalta. Tutkimuksessa analysoidaan Ruotsin liiketoimintaympäristöä PESTEL-analyysilla ja tarkastellaan toimeksiantajaa SWOT-analyysin kautta. Markkinatutkimuksen keskiössä ovat myös Suomen ja Ruotsin liiketoiminnallinen etäisyys, digitaalisen suorituskyvyn merkitys Ruotsin markkinoilla ja digitaaliset markkinointistrategiat Ruotsiin.
Tutkimustulokset ilmentävät, että Ruotsi on luonnollinen viennin kohdemaa suomalaiselle yritykselle. Ruotsin korkea digitalisuuden aste kuitenkin ohjaa markkinoille pyrkiviä mikro- ja pienikoisia yrityksiä kehittämään digitaalisia strategioitaan. Myös digitaalisen läsnäolon merkitys ja sisällön lokalisoiminen kohdemaan asiakkaiden tarpeisiin nousivat tutkimuksen keskeisiksi huomioiksi. Tutkimuksen tulokset ja suositukset voivat auttaa toimeksiantajan kaltaisia pieniä yrityksiä kehittämään operaatioitaan viennin tueksi.
Opinnäytteen teoriaosuus perustuu suomalaisten pieni- ja mikrokokoisten yritysten kansainvälistymistä käsittelevään kirjallisuuteen sekä kansainvälistymisen kannalta keskeisten instituutioiden ja sidosryhmien tuottamiin tietolähteisiin. Teoreettinen viitekehys kattaa mikro- ja pienikokoisten suomalaisten yritysten kansainvälistymistä eri näkökulmista. Keskeisiä tulokulmia aiheeseen ovat yritysten kansainvälistymisen kehitys, organisaation päätöksenteko sekä sen lateraalinen jäykkyys. Lisäksi käsitellään kansainvälistymisen vaiheittaista luonnetta, liiketoiminnallista etäisyyttä, viennin jakelukanavia, organisaation kyvykkyyden vaikutusta kansainvälistymiseen sekä datan merkitystä asiakasymmärryksen lähtökohtana.
Tutkimuksen empiirinen osuus on toteutettu markkinatutkimuksena Ruotsista. Markkinatutkimuksen kohdemaa on valittu toimeksiantajan toiveen mukaisesti, sillä yritys harjoittaa vientioperaatioita Ruotsiin. Markkinatutkimus on toteutettu kirjoituspöytätutkimuksena, jossa olemassa oleviin sekundäärilähteisiin nojaten tarkastellaan Ruotsia viennin kohdemaana AL-Ide’ Oy:lle. Tutkimuskysymyksiin vastataan kvalitatiivisen eli laadullisen ja kvantitatiivisen eli määrällisen aineiston pohjalta. Tutkimuksessa analysoidaan Ruotsin liiketoimintaympäristöä PESTEL-analyysilla ja tarkastellaan toimeksiantajaa SWOT-analyysin kautta. Markkinatutkimuksen keskiössä ovat myös Suomen ja Ruotsin liiketoiminnallinen etäisyys, digitaalisen suorituskyvyn merkitys Ruotsin markkinoilla ja digitaaliset markkinointistrategiat Ruotsiin.
Tutkimustulokset ilmentävät, että Ruotsi on luonnollinen viennin kohdemaa suomalaiselle yritykselle. Ruotsin korkea digitalisuuden aste kuitenkin ohjaa markkinoille pyrkiviä mikro- ja pienikoisia yrityksiä kehittämään digitaalisia strategioitaan. Myös digitaalisen läsnäolon merkitys ja sisällön lokalisoiminen kohdemaan asiakkaiden tarpeisiin nousivat tutkimuksen keskeisiksi huomioiksi. Tutkimuksen tulokset ja suositukset voivat auttaa toimeksiantajan kaltaisia pieniä yrityksiä kehittämään operaatioitaan viennin tueksi.