Opetusmateriaalien visualisointi ja saavutettavuus
Sormunen, Suvi (2023)
Sormunen, Suvi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614666
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614666
Tiivistelmä
Maailmanlaajuinen Covid -19- pandemia eli koronavirus on siirtänyt suuren osan lähityöskentelystä etätyöskentelyksi. Myös digitalisoituva maailma siirtää ihmisiä työskentelemään verkkoympäristöön. Tämän myötä etenkin saavutettavien ja käytettävien verkkomateriaalien tarve on kasvanut. Verkkosivujen saavutettavuutta määrittävä laki (L306/2019) astui voimaan Suomessa 1.4.2019. Lain mukaan julkisten verkkosivujen on oltava saavutettavia saavutettavuuskriteereiden mukaisesti.
Toimeksiantona oli visualisoida Jyväskylän ammattikorkeakoulun Tietoverkot-opintojakson (TTC1030) opetusmateriaalit. Tavoitteena oli saada opetusmateriaaleista saavutettavammat ja käyttäjäystävällisemmät samalla parantaen opiskelijoiden käyttäjäkokemusta. Opinnäytetyössä käytettiin apuna kyselytutkimusta, joka oli suunnattu Tietoverkot-opintojakson opiskelijoille. Kyselytutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka tyytyväisiä opiskelijat olivat nykyisiin opetusmateriaaleihin ja kuinka niitä voitaisiin parantaa. Kyselytutkimuksen tulosten avulla rajattiin visualisoitava alue opetusmateriaalien ikonien ja kuvioiden visualisoimiseen ja niiden saavutettavuuden parantamiseen.
Työn tuloksena visualisoitiin Tietoverkot- opintojakson opetusmateriaalit uusiksi. Näistä visualisoinneista tuotettiin kuviopankki, joka sisältää kaikki opetusmateriaalien visualisoidut ikonit (15 kappaletta) ja kuviot (104 kappaletta). Opinnäytetyössä tehtiin myös visualisointisuunnitelma, jonka avulla voidaan tuottaa tarvittaessa samanlaisia ikoneita ja kuvioita lisää.
Toimeksiantona oli visualisoida Jyväskylän ammattikorkeakoulun Tietoverkot-opintojakson (TTC1030) opetusmateriaalit. Tavoitteena oli saada opetusmateriaaleista saavutettavammat ja käyttäjäystävällisemmät samalla parantaen opiskelijoiden käyttäjäkokemusta. Opinnäytetyössä käytettiin apuna kyselytutkimusta, joka oli suunnattu Tietoverkot-opintojakson opiskelijoille. Kyselytutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka tyytyväisiä opiskelijat olivat nykyisiin opetusmateriaaleihin ja kuinka niitä voitaisiin parantaa. Kyselytutkimuksen tulosten avulla rajattiin visualisoitava alue opetusmateriaalien ikonien ja kuvioiden visualisoimiseen ja niiden saavutettavuuden parantamiseen.
Työn tuloksena visualisoitiin Tietoverkot- opintojakson opetusmateriaalit uusiksi. Näistä visualisoinneista tuotettiin kuviopankki, joka sisältää kaikki opetusmateriaalien visualisoidut ikonit (15 kappaletta) ja kuviot (104 kappaletta). Opinnäytetyössä tehtiin myös visualisointisuunnitelma, jonka avulla voidaan tuottaa tarvittaessa samanlaisia ikoneita ja kuvioita lisää.