Aloittavan slow fashion -yrityksen kansainvälistymisen suunnittelu
Pitkänen, Heidi (2014)
Pitkänen, Heidi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060912331
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060912331
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää aloittavan yrityksen edellytyksiä kansainvälistymiselle kartoittamalla potentiaalisia asiakkaita ja markkinoita ulkomailta. Tarkoituksena oli tutkimuksen avulla kartoittaa potentiaalisia vientimaita ja valita sopiva vientimuoto.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui kansainvälistymisen askeleista, ja käsitteli vientisuunnitelmaa sekä vihreiden kuluttajien tarkastelua kohderyhmänä kuluttajatutkimuksien kautta. Empiirisen osuuden tutkimusote oli laadullinen. Tutkimus toteutettiin valmiiden aineistojen ja asiantuntijahaastattelujen avulla. Valmiina aineistoina käytettiin pääasiassa vihreistä kuluttajista tehtyjä maailmanlaajuisia kuluttajatutkimuksia ja tilastoja. Haastatteluissa tietoa kerättiin kahdelta kansainvälistymisen asiantuntijalta. Aineistojen ja haastattelujen tuloksia vertailtiin ja yhdisteltiin.
Tutkimuksessa selvisi, että vihreitä kuluttajia on ulkomailla määrällisesti paljon enemmän kuin Suomessa, erityisesti suurten väestöjen markkinoilla Kiinassa, Intiassa, Yhdysvalloissa ja Brasiliassa sekä paljon myös Saksassa, Iso-Britanniassa ja Japanissa. Toinen tulos kertoo aloittavan yrityksen hyvistä kansainvälistymismahdollisuuksista Euroopan, Japanin ja Yhdysvaltojen markkinoille. Näiden maiden eduiksi voidaan laskea ison kohderyhmän lisäksi muun muassa tulotaso ja hintataso. Kolmantena tuloksena todettiin aloittavalle yritykselle sopivaksi vientimuodoksi suomalaisen agentin käyttö eli epäsuora vienti.
Tutkimus osoittaa, että suomalainen slow fashion voi menestyä maailman markkinoilla. Menestyminen vaatii yritykseltä hyvää suunnittelua, pitkäjänteisyyttä ja rohkeutta hyödyntää laaja-alaista osaamista.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui kansainvälistymisen askeleista, ja käsitteli vientisuunnitelmaa sekä vihreiden kuluttajien tarkastelua kohderyhmänä kuluttajatutkimuksien kautta. Empiirisen osuuden tutkimusote oli laadullinen. Tutkimus toteutettiin valmiiden aineistojen ja asiantuntijahaastattelujen avulla. Valmiina aineistoina käytettiin pääasiassa vihreistä kuluttajista tehtyjä maailmanlaajuisia kuluttajatutkimuksia ja tilastoja. Haastatteluissa tietoa kerättiin kahdelta kansainvälistymisen asiantuntijalta. Aineistojen ja haastattelujen tuloksia vertailtiin ja yhdisteltiin.
Tutkimuksessa selvisi, että vihreitä kuluttajia on ulkomailla määrällisesti paljon enemmän kuin Suomessa, erityisesti suurten väestöjen markkinoilla Kiinassa, Intiassa, Yhdysvalloissa ja Brasiliassa sekä paljon myös Saksassa, Iso-Britanniassa ja Japanissa. Toinen tulos kertoo aloittavan yrityksen hyvistä kansainvälistymismahdollisuuksista Euroopan, Japanin ja Yhdysvaltojen markkinoille. Näiden maiden eduiksi voidaan laskea ison kohderyhmän lisäksi muun muassa tulotaso ja hintataso. Kolmantena tuloksena todettiin aloittavalle yritykselle sopivaksi vientimuodoksi suomalaisen agentin käyttö eli epäsuora vienti.
Tutkimus osoittaa, että suomalainen slow fashion voi menestyä maailman markkinoilla. Menestyminen vaatii yritykseltä hyvää suunnittelua, pitkäjänteisyyttä ja rohkeutta hyödyntää laaja-alaista osaamista.