Korjaamon työnjohdon työtehtävien organisointi
Sajo, Sami (2023)
Sajo, Sami
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915217
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915217
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Scania Suomi Oy:lle Liedon toimipisteeseen. Opinnäytetyön tuloksena syntyi ehdotus korjaamon työnjohtajan uudesta roolista. Uudistetussa roolissa tehtävät jaettiin kahteen uuteen rooliin: mekaanikkoja johtava hallityönjohtaja ja asiakaspalvelussa toimiva huoltoneuvoja.
Korjaamon työnjohdossa ei ollut selvästi määritetty työtehtäviä, vaan kaikki tekivät kaikkea. Työnjohtajat palvelivat asiakkaita ja samaan aikaan johtivat mekaanikkoja korjaamolla. Se näkyi asiakkaille asiakaspalveluun käytössä olevassa rajallisessa ajassa sekä mekaanikoille esimiehen ohjauksen puutteena. Työtehtäviä oli paljon ja määrä koettiin kuormittavaksi. Kiireen tuntu oli jatkuva ja työnteossa koettiin keskeytyksiä jatkuvasti.
Työnjohtotiimin jäsenet sitoutettiin kehitystyöhön. Työtehtävien ja vastuiden kehitysehdotukset kartoitettiin haastattelemalla työnjohtotiimin kaikki neljä jäsentä. Haastattelusta kerätty aineisto analysoitiin ja sen perusteella luotiin työnjohtajille uudet työnkuvat.
Uuden työnjaon perusteella työtehtävät muuttuivat loogisesti jaetuksi ja jokaiselle selkeäksi. Muutoksen myötä keskeytysten määrä työssä vähentyy. Huoltoneuvojalla on aikaa enemmän asiakaspalveluun ja hallityönjohtajalla aikaa enemmän mekaanikkojen johtamiseen.
Korjaamon työnjohdossa ei ollut selvästi määritetty työtehtäviä, vaan kaikki tekivät kaikkea. Työnjohtajat palvelivat asiakkaita ja samaan aikaan johtivat mekaanikkoja korjaamolla. Se näkyi asiakkaille asiakaspalveluun käytössä olevassa rajallisessa ajassa sekä mekaanikoille esimiehen ohjauksen puutteena. Työtehtäviä oli paljon ja määrä koettiin kuormittavaksi. Kiireen tuntu oli jatkuva ja työnteossa koettiin keskeytyksiä jatkuvasti.
Työnjohtotiimin jäsenet sitoutettiin kehitystyöhön. Työtehtävien ja vastuiden kehitysehdotukset kartoitettiin haastattelemalla työnjohtotiimin kaikki neljä jäsentä. Haastattelusta kerätty aineisto analysoitiin ja sen perusteella luotiin työnjohtajille uudet työnkuvat.
Uuden työnjaon perusteella työtehtävät muuttuivat loogisesti jaetuksi ja jokaiselle selkeäksi. Muutoksen myötä keskeytysten määrä työssä vähentyy. Huoltoneuvojalla on aikaa enemmän asiakaspalveluun ja hallityönjohtajalla aikaa enemmän mekaanikkojen johtamiseen.