Konsumentbeteende hos Generation Y och Generation X under inflation: Hur konsumentbeteende i tillgängliga lyx klädmärken och premium klädmärken har påverkats till följd av inflationens ökning år 2022 i Helsingforsregionen
Katsioulas, Georgios (2023)
Katsioulas, Georgios
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915295
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915295
Tiivistelmä
Studien undersökte hur konsumentbeteende hos Generation Y och Generation X i tillgängliga lyx klädmärken samt premium klädmärken har påverkats under inflationens ökning år 2022, i Helsingforsregionen. Då inflationen påverkar alla på olika sätt, och speciellt låginkomsttagare, kan det ändå vara svårt för konsumenten att ändra på sina konsumtionsvanor. Då det är svårt att skära ner på vardagliga konsumtionen för produkter och tjänster som livsmedel, transport och boende uppstår frågan om konsumenterna i stället försökt skära ner på tillgängliga lyx- samt premium klädmärken, då dessa produkter är mer av en bekvämlighet än en nödvändighet. Studien använde sig en kvantitativ forskningsmetod i form av en elektronisk enkät som publicerades på sociala media. Målgruppen var personer bosatta i Helsingforsregionen, äldre åldrarna i Generation Y, d.v.s. personer födda år 1981–1988 samt hela Generation X, d.v.s. personer födda år 1965–1980. Enkäten fick totalt 46 respondenter varav majoriteten av respondenterna var kvinnor samt den största representerade generationen var Generation X. Teorin var huvudsakligen baserad på konsumentbeteende och dess olika påverkande faktorer såväl som teori på Generation Y samt Generation X som konsumenter. Studien kom fram till att både Generation Y samt Generation X minskade på konsumtionen till följd av inflationen. Minskningen i konsumtionen var aningen tydligare hos Generation Y än Generation X då respondenterna från Generation Y konsumerade aningen mer tillgängliga lyx- samt premium klädmärken före år 2022 än under de senaste 12 månaderna. Den ojämna könsfördelningen samt det låga antalet respondenter hos Generation X och ytterligt lägre från Generation Y begränsade studiens resultat samt validitet.