Analys av autograderingslösningar för effektiv utvärdering av programmeringsuppgifter
Puranen, Nikolai (2023)
Puranen, Nikolai
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915352
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915352
Tiivistelmä
Autogradering har blivit ett stort ämne för skolar att tänka på under de senaste åren,
och på grund av det så har skolor börjar fundera om det är värt att ta en sådan till bruk. Autogradering har den potentialen att minska belastningen för lärare och med hjälp av de att upplösa lärare att arbeta mera med andra arbeten. För elever, så kan autogradering öka på aktiviteten och kunnande av studenterna med hjälp av att ge direkt feedback, skriva vad de gjorde fel, och att med att ha ett klart och snabbt sätt att skicka in sina arbeten för rättning. Det här arbetet redogör kort vad autogradering är, går igenom olika verktyg och de negativa och positiva aspekterna i dem, och till slut en kort genomgång om det lönar sig eller inte att ta till bruk någon slags autograde-lösning.
och på grund av det så har skolor börjar fundera om det är värt att ta en sådan till bruk. Autogradering har den potentialen att minska belastningen för lärare och med hjälp av de att upplösa lärare att arbeta mera med andra arbeten. För elever, så kan autogradering öka på aktiviteten och kunnande av studenterna med hjälp av att ge direkt feedback, skriva vad de gjorde fel, och att med att ha ett klart och snabbt sätt att skicka in sina arbeten för rättning. Det här arbetet redogör kort vad autogradering är, går igenom olika verktyg och de negativa och positiva aspekterna i dem, och till slut en kort genomgång om det lönar sig eller inte att ta till bruk någon slags autograde-lösning.