XR-teknologian hyödyntäminen osaamisen edistämisessä
Laaksonen, Ari (2023)
Laaksonen, Ari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052815063
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052815063
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena on konkreettisen opasvideon lisäksi narratiivisen, kuvailevan, kirjallisuuskatsauksen avulla selvittää XR-teknologian ((Extended Reality), hyödyttävyys/ vaikuttavuus henkilön osaamisen kehittymiseen ja tunnistamiseen sekä miten XR-teknologiaa hyödynnetään oppimisessa.
Opinnäytetyöni on tutkimusmetodologialtaan eli tiedonhakutavaltaan kirjallisuuskatsaus. Valitsin kirjallisuuskatsauksen tutkimukseni toteutustavaksi, koska valitsemastani aiheesta löytyy kirjallista tutkimusta, artikkeleita ja opinnäytetöitä hyvin runsaasti.
Edellä mainitun lisäksi hyödynnän opinnäytetyössäni VR Fast Track- hankkeelle tekemääni käyttäjäkokemusanalyysia, tavoitteena luoda kuva henkilön osaamisen tunnistamisen vaiheista sekä osaamisen edistymisestä.
Käyttäjäanalyysin avulla pyrin luomaan kuvan käyttäjän näkökulmasta teknologian hyödyttävyydestä osaamisen tunnistamisesta ja ammatillisen osaamisen edistämisestä sekä hyödyttävyydestä oppimisen edistämisessä. In addition to a concrete instructional video, the purpose of my thesis is to in-vestigate the usefulness/impact of XR technology on the development and iden-tification of a person's competence and how XR technology is utilized in learning through a narrative, descriptive literature review.
In terms of research methodology, i.e. information retrieval methodology, my thesis is a literature review. I chose literature review as the method of conduct-ing my research because there is a great deal of written research, articles, and theses on the topic I have chosen.
In addition to the above, I use the user experience analysis I have done for the VR Fast Track project in my thesis, with the aim of creating a picture of the stages of identifying a person's competence and the progress of their competence.
With the help of user analysis, I aim to create a picture from the user's point of view of the usefulness of technology, the identification of competence and the promotion of professional competence, as well as the usefulness of promoting learning.
Opinnäytetyöni on tutkimusmetodologialtaan eli tiedonhakutavaltaan kirjallisuuskatsaus. Valitsin kirjallisuuskatsauksen tutkimukseni toteutustavaksi, koska valitsemastani aiheesta löytyy kirjallista tutkimusta, artikkeleita ja opinnäytetöitä hyvin runsaasti.
Edellä mainitun lisäksi hyödynnän opinnäytetyössäni VR Fast Track- hankkeelle tekemääni käyttäjäkokemusanalyysia, tavoitteena luoda kuva henkilön osaamisen tunnistamisen vaiheista sekä osaamisen edistymisestä.
Käyttäjäanalyysin avulla pyrin luomaan kuvan käyttäjän näkökulmasta teknologian hyödyttävyydestä osaamisen tunnistamisesta ja ammatillisen osaamisen edistämisestä sekä hyödyttävyydestä oppimisen edistämisessä.
In terms of research methodology, i.e. information retrieval methodology, my thesis is a literature review. I chose literature review as the method of conduct-ing my research because there is a great deal of written research, articles, and theses on the topic I have chosen.
In addition to the above, I use the user experience analysis I have done for the VR Fast Track project in my thesis, with the aim of creating a picture of the stages of identifying a person's competence and the progress of their competence.
With the help of user analysis, I aim to create a picture from the user's point of view of the usefulness of technology, the identification of competence and the promotion of professional competence, as well as the usefulness of promoting learning.