Sjukskötarstudentens upplevelse om hur simulering påverkar utvecklingen av klinisk kompetens - i Finland: en kvalitativ enkätstudie
Aartelo, Janina; Gango, Dina (2023)
Aartelo, Janina
Gango, Dina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052815035
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052815035
Tiivistelmä
Tämä on laadullinen kyselytutkimus ja opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää miten sairaanhoitajaopiskelijat kokevat simulaation kehittävän kliinistä osaamista. Työ keskittyy potilasturvallisuuteen sekä sairaanhoitajaopiskelijoihin Suomessa. Työn tutkimuskysymys on: Miten sairaanhoitajaopiskelija kokee simuloinnin kehittävän omaa kliinistä osaamista? Valitsimme aiheen sillä aikaisempaa Suomessa tehtyä tutkimusta ei löytynyt. Teoreettinen viitekehys koostuu käsitteestä potilasturvallisuus sekä Jeffries Simulation theorystä. Opinnäytetyön menetelmä on laadullinen, induktiivista lähestymistapaa noudattaen. Työn tiedonkeruumenetelmänä toimii kysely, joka analysoidaan laadullista sisällönanalyysiä käyttäen. Tietoa saadaan kahdesta kyselylomakkeesta. Nämä lähetetään kolmannen vuoden sairaanhoitajaopiskelijoille, jotka opiskelevat Arcadassa ja Metropoliassa. Tuloksissa tulee esiin paljon samakaltaisuuksia mutta myös isoja erovaisuuksia koskien simulaatiokokemuksia. Opinnäytetyö tuo esiin aikaisempaa kirjallisuutta siitä, miten simulaatio koetaan oppimismenetelmänä muissa maissa. Aikaisempaa kirjallisuutta verrataan tuloksiin, jotka saadaan kyselytutkimuksesta. Teoreettista viitekehystä peilataan myös saamiimme tuloksiin.