Kirjaintyyppikohtaiset mielikuvat : Dax-kirjaintyypin käyttö suomalaisten brändien visuaalisissa identiteeteissä
Rantaniitty, Lasse (2023)
Rantaniitty, Lasse
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052815116
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052815116
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee kirjaintyyppikohtaisten mielikuvien vaikutusta typografisiin valintoihin graafisessa suunnittelussa. Tämän tueksi opinnäytetyö luo katsauksen Dax-kirjaintyypin käyttöön suomalaisten brändien visuaalisissa identiteeteissä pohtien mahdollisten Dax-kirjaintyyppiin liittyvien mielikuvien vaikutusta sen käytön valintaan.
Työn tavoitteena on tuoda esille mielikuvien pohtimisen merkittävyys sopivien typografisten valintojen tekemisessä. Opinnäytetyössä graafista suunnittelua käsitellään pääpainotteisesti visuaalisten identiteettien suunnitteluun näkökulmasta.
Opinnäytetyössä tehdään kaksi katsausta, joista ensimmäisessä käydään kirjallisuuskatsaustyyppisesti läpi sen teoreettiseen viitekehykseen liittyviä aiheita, kuten typografiaa, visuaalisia identiteettejä ja brändäystä pohtien niitä kirjaintyyppikohtaisten mielikuvien näkökulmasta. Tämän jälkeen esitellään Dax-kirjaintyyppi. Opinnäytetyön toisessa katsausosuudessa esitellään aineisto, johon kuuluu esimerkkejä Dax-kirjaintyypin käytöstä erilaisissa suomalaisten brändien visuaalisissa identiteeteissä vuosien 2000 ja 2022 välillä. Sen perusteella voidaan todeta, että Dax-kirjaintyypin käytön määrä eri vuosina on ajan myötä kasvanut ja sittemmin vähentynyt kyseisessä yhteydessä.
Tämän jälkeen pohditaan mahdollisten kirjaintyyppikohtaisten mielikuvien vaikutusta tapahtuneeseen nousuun ja laskuun hyödyntäen kirjallisuuskatsauksessa esiteltyjä asioita.
Työn tavoitteena on tuoda esille mielikuvien pohtimisen merkittävyys sopivien typografisten valintojen tekemisessä. Opinnäytetyössä graafista suunnittelua käsitellään pääpainotteisesti visuaalisten identiteettien suunnitteluun näkökulmasta.
Opinnäytetyössä tehdään kaksi katsausta, joista ensimmäisessä käydään kirjallisuuskatsaustyyppisesti läpi sen teoreettiseen viitekehykseen liittyviä aiheita, kuten typografiaa, visuaalisia identiteettejä ja brändäystä pohtien niitä kirjaintyyppikohtaisten mielikuvien näkökulmasta. Tämän jälkeen esitellään Dax-kirjaintyyppi. Opinnäytetyön toisessa katsausosuudessa esitellään aineisto, johon kuuluu esimerkkejä Dax-kirjaintyypin käytöstä erilaisissa suomalaisten brändien visuaalisissa identiteeteissä vuosien 2000 ja 2022 välillä. Sen perusteella voidaan todeta, että Dax-kirjaintyypin käytön määrä eri vuosina on ajan myötä kasvanut ja sittemmin vähentynyt kyseisessä yhteydessä.
Tämän jälkeen pohditaan mahdollisten kirjaintyyppikohtaisten mielikuvien vaikutusta tapahtuneeseen nousuun ja laskuun hyödyntäen kirjallisuuskatsauksessa esiteltyjä asioita.