Salon vastaanottokeskus, Medivida oy : tyytyväisyyskysely palvelujen käyttäjille
Radko, Julia; Demir, Rojde (2023)
Radko, Julia
Demir, Rojde
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052714989
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052714989
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää vastaanottokeskuksessa kirjoilla olevien asiakkaiden tyytyväisyyttä keskuksen toiminnasta sekä palveluista. Tutkimus on tehty yhteistyössä Salon vastaanottokeskuksen kanssa.
Toteutimme tutkimuksen haastattelulomakkeena. Haastatteluun osallistui 13 asiakasta. Analysoimme aineiston sisällönanalyysimenetelmällä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu Salon vastaanottokeskuksen toimintaan, turvapaikanhakuprosessiin sekä maahanmuuttopolitiikkaan.
Tutkimuksessa selvisi, että asiakkaat kokevat vastaanottokeskuksen turvalliseksi ja hyväksi paikaksi asua sekä tietävät keneen käännytään ongelmatilanteissa. Asiakkaiden mukaan he saavat tukea omalta ohjaajalta sekä hyvää asiakaspalvelua asioidessa toimistolla. Suurin osa asiakkaista käy suomen kielen opetuksessa, mutta kokevat sen määrän vähäksi ja toivoisivat sitä olevan lisää.
Tutkimuksen keskeiset tulokset osoittavat, että Salon vastaanottokeskuksen asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä vastaanottokeskuksen toimintaan ja palveluihin. Asiakkaat kokevat, että kielellinen vaikeus näkyy hieman, mutta ovat tyytyväisiä vastaanottokeskuksen henkilökunnan toimintaan ja kokevat että heidän asioitansa hoidetaan.
Toteutimme tutkimuksen haastattelulomakkeena. Haastatteluun osallistui 13 asiakasta. Analysoimme aineiston sisällönanalyysimenetelmällä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu Salon vastaanottokeskuksen toimintaan, turvapaikanhakuprosessiin sekä maahanmuuttopolitiikkaan.
Tutkimuksessa selvisi, että asiakkaat kokevat vastaanottokeskuksen turvalliseksi ja hyväksi paikaksi asua sekä tietävät keneen käännytään ongelmatilanteissa. Asiakkaiden mukaan he saavat tukea omalta ohjaajalta sekä hyvää asiakaspalvelua asioidessa toimistolla. Suurin osa asiakkaista käy suomen kielen opetuksessa, mutta kokevat sen määrän vähäksi ja toivoisivat sitä olevan lisää.
Tutkimuksen keskeiset tulokset osoittavat, että Salon vastaanottokeskuksen asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä vastaanottokeskuksen toimintaan ja palveluihin. Asiakkaat kokevat, että kielellinen vaikeus näkyy hieman, mutta ovat tyytyväisiä vastaanottokeskuksen henkilökunnan toimintaan ja kokevat että heidän asioitansa hoidetaan.