Sosiaalisen median tunnettuus ja käyttö : Kohteena Kokkolan rovastikunnan seurakunnat
Kivelä, Irmeli (2014)
Kivelä, Irmeli
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061613016
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061613016
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia sosiaalisen median tunnettavuutta ja käyttöä Kokkolan rovastikunnan seurakunnissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää sosiaalisen median hyödyntämistä seurakunnissa, työntekijöiden suhtautumista siihen ja sosiaalisen median vaikuttavuutta ulkoiseen viestintään. Opinnäytetyön teoriaosuus perustuu sosiaalisesta mediasta julkaistuun kirjallisuuteen ja sähköisiin aineistoihin. Sosiaalista median tarkastelussa on myös huomioitu Suomen evankelisluterilaisen kirkon näkökulma.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusosassa tehtiin kysely Kokkolan rovastikunnan yhdeksään seurakuntaan. Kysely sisälsi sekä annettuja vaihtoehtoja että avoimia kysymyksiä. Kyselyistä saadut tulokset analysoitiin ja niistä muodostettiin kokonaiskuva seurakuntien sosiaalisen median käytöstä tällä hetkellä. Analyysi antoi tietoa sosiaalisen median tunnettavuudesta seurakunnissa ja työntekijöiden suhtautumisesta siihen.
Tutkimustuloksista selvisi sosiaalisen median olennaisimmat käyttömuodot, ja ne tunnettiin kohtuullisen hyvin. Suhtautuminen sosiaalisen median käyttöön oli yleisesti myönteistä, mutta koulutuksessa ja ohjeistuksessa havaittiin puutteita. Tutkimuksen mukaan seurakunnan työmuodot ovat kuitenkin vasta osittain ottaneet sosiaalisen median käyttöönsä.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusosassa tehtiin kysely Kokkolan rovastikunnan yhdeksään seurakuntaan. Kysely sisälsi sekä annettuja vaihtoehtoja että avoimia kysymyksiä. Kyselyistä saadut tulokset analysoitiin ja niistä muodostettiin kokonaiskuva seurakuntien sosiaalisen median käytöstä tällä hetkellä. Analyysi antoi tietoa sosiaalisen median tunnettavuudesta seurakunnissa ja työntekijöiden suhtautumisesta siihen.
Tutkimustuloksista selvisi sosiaalisen median olennaisimmat käyttömuodot, ja ne tunnettiin kohtuullisen hyvin. Suhtautuminen sosiaalisen median käyttöön oli yleisesti myönteistä, mutta koulutuksessa ja ohjeistuksessa havaittiin puutteita. Tutkimuksen mukaan seurakunnan työmuodot ovat kuitenkin vasta osittain ottaneet sosiaalisen median käyttöönsä.