Cross-Platform-sovelluskehitys
Okkonen, Jonne (2023)
Okkonen, Jonne
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413833
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413833
Tiivistelmä
Tarkoituksena oli tutkia Cross-Platform-sovelluskehitystä, sekä siihen liittyviä alan kehityssuuntauksia. Tutkimuksen taustalla oli kasvava trendi Cross-Platform-sovelluskehityksen käytöstä ja tarve selvittää, onko se todella tehokkaampi ratkaisu verrattuna perinteiseen alustakohtaiseen kehitykseen teollisessa kehityksessä tulevaisuuden markkinoilla. Aiheen valintaan vaikutti myös oma mielenkiinto aiheeseen ja halu oppia uutta. Tavoitteena oli löytää vastaus siihen, mitkä ovat Cross-Platform-sovelluskehityksen hyödyt ja haitat, rajoitteet, mahdollisuudet ja minkälaiselle yritykselle tai projektille se soveltuu parhaiten.
Tutkimus toteutettiin kartoittamalla ja ristiinvertailemalla eri teknologioiden sovelluskehitysprosessia alusta loppuun saakka yleisellä tasolla hyödyntämällä Flutter- ja Electron.js-teknologioita erilaisille alustoille, kuten Android, iOS, Web, Windows, MacOS ja Linux. Jokaisessa teknologiassa syvennyttiin myös hieman enemmän johonkin tiettyyn aiheeseen. Flutterissa tämä oli esimerkiksi alustakohtaiset komponentit ja Electronissa arkkitehtuuri. Tuotteena kehitettiin muutama esimerkkiprojekti, joita käytettiin alustoihin tutustumiseen ja käytännön esimerkkeinä teorian vastapainona.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että Cross-Platform-sovelluskehitys on lupaava menetelmä, jolla on useita etuja, kuten yhden koodipohjan käyttö kaikille alustoille, nopeampi kehitysprosessi ja alhaisemmat kehityskustannukset. Pienet ja keskisuuret yritykset hyötyvät niistä eniten kehityskustannusten ja -ajan säästön vuoksi. Electron.js soveltuu erityisesti työpöytäsovellusten kehittämiseen ja Flutter on loistava alusta sekä työpöytä- että mobiilisovellusten kehittämiseen. Haittoja ovat alustojen väliset erot, suorituskyvyn heikkeneminen, rajalliset mahdollisuudet mukauttamiseen ja puutteet laitetuen suhteen. On kuitenkin tärkeää harkita tarkkaan, minkä kehitysmenetelmän valitsee ja varmistaa, että sen ominaisuudet vastaavat projektin vaatimuksia.
Tutkimus toteutettiin kartoittamalla ja ristiinvertailemalla eri teknologioiden sovelluskehitysprosessia alusta loppuun saakka yleisellä tasolla hyödyntämällä Flutter- ja Electron.js-teknologioita erilaisille alustoille, kuten Android, iOS, Web, Windows, MacOS ja Linux. Jokaisessa teknologiassa syvennyttiin myös hieman enemmän johonkin tiettyyn aiheeseen. Flutterissa tämä oli esimerkiksi alustakohtaiset komponentit ja Electronissa arkkitehtuuri. Tuotteena kehitettiin muutama esimerkkiprojekti, joita käytettiin alustoihin tutustumiseen ja käytännön esimerkkeinä teorian vastapainona.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että Cross-Platform-sovelluskehitys on lupaava menetelmä, jolla on useita etuja, kuten yhden koodipohjan käyttö kaikille alustoille, nopeampi kehitysprosessi ja alhaisemmat kehityskustannukset. Pienet ja keskisuuret yritykset hyötyvät niistä eniten kehityskustannusten ja -ajan säästön vuoksi. Electron.js soveltuu erityisesti työpöytäsovellusten kehittämiseen ja Flutter on loistava alusta sekä työpöytä- että mobiilisovellusten kehittämiseen. Haittoja ovat alustojen väliset erot, suorituskyvyn heikkeneminen, rajalliset mahdollisuudet mukauttamiseen ja puutteet laitetuen suhteen. On kuitenkin tärkeää harkita tarkkaan, minkä kehitysmenetelmän valitsee ja varmistaa, että sen ominaisuudet vastaavat projektin vaatimuksia.