Digitaalisen asiakasviestinnän opas : case InterAction
Kirvesmäki, Kaisa (2023)
Kirvesmäki, Kaisa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052714939
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052714939
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tehdä jalkapalloseura FC Interin InterActionohjelmakokonaisuudelle digitaalisen asiakasviestinnän opas viestinnän selkeyttämiseksi ja harjoittelijoiden perehdyttämisen tueksi. InterActionin viestintä on siirtynyt alkuvuodesta 2023 FC Interin kanaviin, joten viestinnän suunnitteleminen ja visuaalisen ilmeen sovittaminen Interin kanaviin oli ajankohtainen ongelma, johon tarttua.
Tutkimusaineisto on kerätty haastattelemalla InterAction-päällikköä sekä hyödyntäen benchmarking-tutkimusmenetelmää, eli vertailuanalyysia. Tiedon pohjalla on myös oma asiantuntijuuteni FC Interin viestintä- ja markkinointivastaavana. Teoriaosuudessa käydään läpi kohderyhmien ja asiakaspersoonien tavoittamista, viestintäkanavia ja - muotoja, sekä viestinnän äänensävyn ja brändin visuaalisen ilmeen vaikutuksia bränditietoisuuteen.
Viestinnän kohderyhmät ja asiakaspersoonat, sekä viestinnän tavoitteet määriteltiin InterAction-päällikön haastattelun pohjalta. Vertailuanalyysin tuloksien mukaan InterActionin näkyvyys on korkeammalla tasolla kuin muiden samankokoisten Veikkausliiga-seurojen. Lopputuotokseen, eli oppaaseen, määriteltiin visuaalinen identiteetti ja tone of voice, sekä kanavat, joissa viestintä tapahtuu. Opasta varten laadittiin myös viestinnän vuosikello, joka ohjaa koko vuoden viestintää.
Tutkimusaineisto on kerätty haastattelemalla InterAction-päällikköä sekä hyödyntäen benchmarking-tutkimusmenetelmää, eli vertailuanalyysia. Tiedon pohjalla on myös oma asiantuntijuuteni FC Interin viestintä- ja markkinointivastaavana. Teoriaosuudessa käydään läpi kohderyhmien ja asiakaspersoonien tavoittamista, viestintäkanavia ja - muotoja, sekä viestinnän äänensävyn ja brändin visuaalisen ilmeen vaikutuksia bränditietoisuuteen.
Viestinnän kohderyhmät ja asiakaspersoonat, sekä viestinnän tavoitteet määriteltiin InterAction-päällikön haastattelun pohjalta. Vertailuanalyysin tuloksien mukaan InterActionin näkyvyys on korkeammalla tasolla kuin muiden samankokoisten Veikkausliiga-seurojen. Lopputuotokseen, eli oppaaseen, määriteltiin visuaalinen identiteetti ja tone of voice, sekä kanavat, joissa viestintä tapahtuu. Opasta varten laadittiin myös viestinnän vuosikello, joka ohjaa koko vuoden viestintää.