Visuaalisuuden tärkeys videomainosta suunniteltaessa
Hakala, Melina (2023)
Hakala, Melina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614864
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614864
Tiivistelmä
Videomainonnan suosio kasvaa koko ajan ja kehittyvän teknologian rinnalla se on mainonnan muoto, jonka kanssa saadaan luotua minkä tahansa näköinen mainos. Videomainonnan suunnittelu on prosessi, johon kuuluu monta osa-aluetta, mitkä täytyy ottaa huomioon sitä suunniteltaessa. Kehityksensä myötä se on parhaiten kuluttajan tavoittava mainonnan muoto, koska nykyään erilaisia ruutuja löytyy melkeinpä koko ajan ihmisten ympäriltä. Videomainonta perustuu katsojan huomion saamiseen ja kiinnostuksen herättämiseen tuotetta tai palvelua kohtaan, joka johtaisi ostoprosessi päätökseen ostaa tuote tai palvelu.
Tässä opinnäytetyössä avataan enemmän mitä videomainosta suunniteltaessa täytyisi ottaa huomioon visuaalisesti, kun kohteena on kansainväliset markkinat, erityisesti Ranska. Opinnäytetyössä käsitellään Alvar Aallon kokoelmasta suomalaisille ikoniseksi tuotteeksi syntynyttä Aalto -maljakkoa ja sitä, mitä visuaalisia piirteitä kyseisen tuotteen videomainoksen kannattaisi sisällyttää, kun kohteena on Ranskan markkinat. Opinnäytetyö avaa, minkälaista ranskalaisten elämäntyyli on ja minkälainen mainos parhaiten saisi heidän huomionsa ja kiinnostuksensa heräämään kyseistä tuotetta kohtaan.
Suunnittelun tulos oli, että videomainoksen kannattaisi yhdistää Suomen ja Ranskan kulttuurit ja korostaa tuotteen sopivuutta ranskalaisten haluttuun idylliseen elämäntyyliin. Mainoksessa selkeästi kuvataan, että tuote olisi täydellinen sisustuselementti ranskalaishenkisesti sisustettuun tilaan ja toisi tilalle enemmän tunnetta ja arvoa. Mainoksessa vedottaisiin paljon ranskalaisten tunteisiin visuaalisuuden kautta ja korostettaisiin heille tärkeitä arvoja.
Tässä opinnäytetyössä avataan enemmän mitä videomainosta suunniteltaessa täytyisi ottaa huomioon visuaalisesti, kun kohteena on kansainväliset markkinat, erityisesti Ranska. Opinnäytetyössä käsitellään Alvar Aallon kokoelmasta suomalaisille ikoniseksi tuotteeksi syntynyttä Aalto -maljakkoa ja sitä, mitä visuaalisia piirteitä kyseisen tuotteen videomainoksen kannattaisi sisällyttää, kun kohteena on Ranskan markkinat. Opinnäytetyö avaa, minkälaista ranskalaisten elämäntyyli on ja minkälainen mainos parhaiten saisi heidän huomionsa ja kiinnostuksensa heräämään kyseistä tuotetta kohtaan.
Suunnittelun tulos oli, että videomainoksen kannattaisi yhdistää Suomen ja Ranskan kulttuurit ja korostaa tuotteen sopivuutta ranskalaisten haluttuun idylliseen elämäntyyliin. Mainoksessa selkeästi kuvataan, että tuote olisi täydellinen sisustuselementti ranskalaishenkisesti sisustettuun tilaan ja toisi tilalle enemmän tunnetta ja arvoa. Mainoksessa vedottaisiin paljon ranskalaisten tunteisiin visuaalisuuden kautta ja korostettaisiin heille tärkeitä arvoja.