Organisk marknadsföring i sociala medier – ett kostnadseffektivt tillvägagångssätt för småföretagare
Östman, Joel (2023)
Östman, Joel
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614859
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614859
Tiivistelmä
On tavallista perustaa yrityksen. Yritystä perustettaessa taloudelliset resurssit ovat usein rajoitetut. Niissä tapauksissa kaikki eivät ole valmiina sijoittamaan suuria rahasummia markkinointiin, eikä ole pakollista tehdä sitä. Brändille on hyvät mahdollisuudet saada näkyvyyttä myös ilman sitä, että se maksaisi muuta kuin aikaa ja kärsivällisyyttä. Tällä opinnäytetyöllä kirjoittaja haluaa tuoda esiin orgaanista markkinointia sosiaalisessa mediassa kustannustehokkaana tapana markkinoida omaa yritystä.
Tarkoituksena oli tutkia ja esitellä, miten sosiaalista mediaa voidaan käyttää kustannustehokkaana markkinointikanavana. Tämän näyttämiseksi valittiin aiheeseen liittyvien relevanttien teorioiden ja käsitteiden esittäminen. Lisäksi selvitettiin, sovelletaanko teoriaa käytännössä haastattelemalla yrittäjiä.
Teoriaosa perustuu kirjoihin ja internetistä haettuun tietoihin. Opinnäytetyön empiirinen osa toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä puolistrukturoiduilla haastatteluilla kolmen Pietarsaaren alueella toimivan yrityksen kanssa.
Haastatteluissa kävi ilmi, että pienyrittäjät eivät juurikaan harjoita markkinointia niillä teoreettisilla perusteilla, jotka esitettiin työn teoriaosassa. Näin ollen voi olla hyödyllistä kerätä yhtenäistä teoriaa siitä, miten sosiaalista mediaa varten voi rakentaa mahdollisimman tehokkaan markkinointistrategian pienillä kustannuksilla.
Tarkoituksena oli tutkia ja esitellä, miten sosiaalista mediaa voidaan käyttää kustannustehokkaana markkinointikanavana. Tämän näyttämiseksi valittiin aiheeseen liittyvien relevanttien teorioiden ja käsitteiden esittäminen. Lisäksi selvitettiin, sovelletaanko teoriaa käytännössä haastattelemalla yrittäjiä.
Teoriaosa perustuu kirjoihin ja internetistä haettuun tietoihin. Opinnäytetyön empiirinen osa toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä puolistrukturoiduilla haastatteluilla kolmen Pietarsaaren alueella toimivan yrityksen kanssa.
Haastatteluissa kävi ilmi, että pienyrittäjät eivät juurikaan harjoita markkinointia niillä teoreettisilla perusteilla, jotka esitettiin työn teoriaosassa. Näin ollen voi olla hyödyllistä kerätä yhtenäistä teoriaa siitä, miten sosiaalista mediaa varten voi rakentaa mahdollisimman tehokkaan markkinointistrategian pienillä kustannuksilla.