3–5-vuotiaiden lasten osallistaminen päiväkodin ohjatun ulkoliikunnan suunnitteluun: liikuntaleikkikortit liikunnan ohjauksen tueksi
Sassi, Tiina (2023)
Sassi, Tiina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052815021
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052815021
Tiivistelmä
Monimuotoisen opinnäytetyön aiheena on lasten osallistaminen päiväkodin ohjatun ulkoliikunnan suunnitteluun. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää keino, jolla voi lisätä ohjattua ulkoliikuntaa päiväkodin pihalla ja sitä kautta varmistaa, että lasten fyysisen aktiivisuuden suositukset täyttyvät osaltaan päiväkodin arjessa. Opinnäytetyön työelämän yhteistyökumppanina on yksi Pilke päiväkodit Oy:n päiväkodeista, ja sieltä 3–5-vuotiaiden lasten ryhmä. Toiminnalliseen osuuteen kuului yhteensä neljä ohjauskertaa päiväkodissa. Ohjauskerroilla oli tarkoituksena kehittää ja suunnitella lapsille mieluisia ryhmän kanssa yhdessä leikittäviä ulkoleikkejä, joita kasvattajat voivat ohjata lapsille.
Alle kouluikäisten lasten tulisi liikkua suositusten mukaan vähintään kolme tuntia päivässä, josta yksi tunti tulisi olla reippaampaa liikuntaa. Lasten liikkuminen on kuitenkin vähentynyt suosituksista huolimatta. Lasten fyysinen aktiivisuus tulisi olla reippaampaa myös varhaiskasvatuksessa, sillä usein lapset leikkivät päiväkodin pihalla lähinnä hiekkalaatikolla tai keinuvat. Opinnäytetyöni teoreettisena viitekehyksenä on osallisuus ja osallistaminen, liikunnan merkitys lapsen kehitykselle, liikunta varhaiskasvatuksessa ja ohjatun liikunnan merkitys lapsen fyysiselle aktiivisuudelle. Opinnäytetyössäni kuvaan prosessia liikuntaleikkien suunnittelu- ja kehittämisprosessista valmiiseen tuotokseen.
Opinnäytetyön tuotoksena on liikuntaleikkikortit, jotka koostuvat 12 leikistä. Korttien leikit on suunniteltu ja testattu toimivaksi ryhmän lasten kanssa. Leikit ovat pääosin sääntöleikkejä, joita ryhmän kasvattaja pystyvät ohjaamaan lapsille. Leikit ovat sellaisia, joihin ryhmän kaikki lapset voivat osallistua. Lisäksi ne ovat lasten motorisia taitoja kehittäviä ja sosiaalisia taitoja harjoittavia. Lapset saivat päättää korttien värityksen, ja korttien kuvat mietitty sellaisiksi, että ne olisivat leikkiin houkuttelevia. Kortit jäivät niiden testauksen jälkeen ryhmän käytettäväksi.
Valmiit liikuntaleikkikortit olivat lasten mieleen ja ne innostivat lapsia leikkimään testauskerralla montaa leikkiä. Kaikki ryhmän lapset eivät osallistuneet leikkien suunnitteluun, joten ryhmä voi halutessaan tehdä lisää kortteja lapsille mieluisista leikeistä. Lisäksi joitain leikkejä voi jättää pois korteista, jos ne eivät ole enää lasten mieleen. Vaikka opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä ohjattua liikuntaa liikuntakorttien avulla päiväkodin pihalla, voi kortteja käyttää pihan lisäksi muissakin paikoissa ulkona sekä myös sisätiloissa.
Alle kouluikäisten lasten tulisi liikkua suositusten mukaan vähintään kolme tuntia päivässä, josta yksi tunti tulisi olla reippaampaa liikuntaa. Lasten liikkuminen on kuitenkin vähentynyt suosituksista huolimatta. Lasten fyysinen aktiivisuus tulisi olla reippaampaa myös varhaiskasvatuksessa, sillä usein lapset leikkivät päiväkodin pihalla lähinnä hiekkalaatikolla tai keinuvat. Opinnäytetyöni teoreettisena viitekehyksenä on osallisuus ja osallistaminen, liikunnan merkitys lapsen kehitykselle, liikunta varhaiskasvatuksessa ja ohjatun liikunnan merkitys lapsen fyysiselle aktiivisuudelle. Opinnäytetyössäni kuvaan prosessia liikuntaleikkien suunnittelu- ja kehittämisprosessista valmiiseen tuotokseen.
Opinnäytetyön tuotoksena on liikuntaleikkikortit, jotka koostuvat 12 leikistä. Korttien leikit on suunniteltu ja testattu toimivaksi ryhmän lasten kanssa. Leikit ovat pääosin sääntöleikkejä, joita ryhmän kasvattaja pystyvät ohjaamaan lapsille. Leikit ovat sellaisia, joihin ryhmän kaikki lapset voivat osallistua. Lisäksi ne ovat lasten motorisia taitoja kehittäviä ja sosiaalisia taitoja harjoittavia. Lapset saivat päättää korttien värityksen, ja korttien kuvat mietitty sellaisiksi, että ne olisivat leikkiin houkuttelevia. Kortit jäivät niiden testauksen jälkeen ryhmän käytettäväksi.
Valmiit liikuntaleikkikortit olivat lasten mieleen ja ne innostivat lapsia leikkimään testauskerralla montaa leikkiä. Kaikki ryhmän lapset eivät osallistuneet leikkien suunnitteluun, joten ryhmä voi halutessaan tehdä lisää kortteja lapsille mieluisista leikeistä. Lisäksi joitain leikkejä voi jättää pois korteista, jos ne eivät ole enää lasten mieleen. Vaikka opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä ohjattua liikuntaa liikuntakorttien avulla päiväkodin pihalla, voi kortteja käyttää pihan lisäksi muissakin paikoissa ulkona sekä myös sisätiloissa.