Lomake neuropsykiatristen häiriöiden havainnoinnin tueksi varhaiskasvatukseen
Saarikko, Jasmina (2023)
Saarikko, Jasmina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052714972
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052714972
Tiivistelmä
Kehitykselliset neuropsykiatriset häiriöt ilmenevät ennen seitsemättä ikävuotta ja vaikuttavat lapsen moniin elämän osa-alueisiin. Kehityksellisiin neuropsykiatrisiin häiriöihin kuuluvat autismikirjo, ADHD, Touretten oireyhtymä, oppimisvaikeudet ja kehityksellinen kielihäiriö.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda lomake neuropsykiatristen häiriöiden havainnoinnin tueksi varhaiskasvatukseen. Lomakkeen tarkoituksena oli toimia varhaiskasvattajan työkaluna 3–5-vuotiaiden lasten havainnoinnin tukena varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli auttaa kasvattajaa lapsen havainnoinnissa, lisätä kasvattajan ymmärrystä neuropsykiatrisista haasteista tai lapsen muista haasteista, sekä ymmärryksen myötä auttaa kasvattajaa kohtaamaan lapsi yksilöllisemmin ja auttaa tukemaan lapsen suotuisaa kehitystä.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Pilke Kielipolku päiväkodin kanssa. Opinnäytetyö toteutettiin kyselytutkimuksena. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä oli myös kokeilla tuotetta, eli havainnointilomaketta tilaajaorganisaatiossa. Kartoituskyselyssä kysyttiin tilaajaorganisaation kasvattajilta, miten organisaatiossa havainnoidaan lapsia ja olisiko havainnointilomake tarpeellinen työkalu. Tarpeen kartoituksen jälkeen havainnointilomake oli kolmen viikon kokeilussa tilaajaorganisaatiossa. Kokeiluaikana kasvattajat pääsivät kokeilemaan lomaketta konkreettisesti ja vastasivat kokeiluajan jälkeen vielä kyselyyn, jossa kysyttiin, onko havainnointilomake ollut hyödyllinen työkalu kasvattajalle. Kokeiluaikana havainnointilomake todettiin hyödylliseksi. Lomake jää organisaatioon säännölliseen käyttöön. Developmental neuropsychiatric disorders appear before the age of seven and affect many aspects of the child's life. Developmental neuropsychiatric disorders include the autism spectrum, ADHD, Tourette's syndrome, learning difficulties and developmental language disorder.
The purpose of this thesis was to create a form to support observing neuropsychiatric disorders in early childhood education. The form’s purpose was to be early childhood educators’ tool to support observing 3–5-year-olds in early childhood education. The aim of the thesis was to help an educator to observe children, to increase the educator's understanding of neuropsychiatric disorders or a child's other challenges, and through understanding to help the educator encounter a child more individually and to help support a child's favorable development.
The thesis has been conducted in collaboration with Pilke Kielipolku daycare center. The thesis was conducted as survey research. This thesis’ research method was also trying the product, the observation form in the ordering organization. In the charting survey, the educators of the ordering organization were asked how children are observed in the organization and whether an observation form would be a necessary tool. After the need charting, the observation form was tested for three weeks in the customer organization. During the trial period, the educators were able to try out the form concretely, and after the trial period they answered a survey asking whether the observation form was a useful tool for them. During the trial period, the observation form was found to be useful. The form remains in the organization for regular use.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda lomake neuropsykiatristen häiriöiden havainnoinnin tueksi varhaiskasvatukseen. Lomakkeen tarkoituksena oli toimia varhaiskasvattajan työkaluna 3–5-vuotiaiden lasten havainnoinnin tukena varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli auttaa kasvattajaa lapsen havainnoinnissa, lisätä kasvattajan ymmärrystä neuropsykiatrisista haasteista tai lapsen muista haasteista, sekä ymmärryksen myötä auttaa kasvattajaa kohtaamaan lapsi yksilöllisemmin ja auttaa tukemaan lapsen suotuisaa kehitystä.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Pilke Kielipolku päiväkodin kanssa. Opinnäytetyö toteutettiin kyselytutkimuksena. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä oli myös kokeilla tuotetta, eli havainnointilomaketta tilaajaorganisaatiossa. Kartoituskyselyssä kysyttiin tilaajaorganisaation kasvattajilta, miten organisaatiossa havainnoidaan lapsia ja olisiko havainnointilomake tarpeellinen työkalu. Tarpeen kartoituksen jälkeen havainnointilomake oli kolmen viikon kokeilussa tilaajaorganisaatiossa. Kokeiluaikana kasvattajat pääsivät kokeilemaan lomaketta konkreettisesti ja vastasivat kokeiluajan jälkeen vielä kyselyyn, jossa kysyttiin, onko havainnointilomake ollut hyödyllinen työkalu kasvattajalle. Kokeiluaikana havainnointilomake todettiin hyödylliseksi. Lomake jää organisaatioon säännölliseen käyttöön.
The purpose of this thesis was to create a form to support observing neuropsychiatric disorders in early childhood education. The form’s purpose was to be early childhood educators’ tool to support observing 3–5-year-olds in early childhood education. The aim of the thesis was to help an educator to observe children, to increase the educator's understanding of neuropsychiatric disorders or a child's other challenges, and through understanding to help the educator encounter a child more individually and to help support a child's favorable development.
The thesis has been conducted in collaboration with Pilke Kielipolku daycare center. The thesis was conducted as survey research. This thesis’ research method was also trying the product, the observation form in the ordering organization. In the charting survey, the educators of the ordering organization were asked how children are observed in the organization and whether an observation form would be a necessary tool. After the need charting, the observation form was tested for three weeks in the customer organization. During the trial period, the educators were able to try out the form concretely, and after the trial period they answered a survey asking whether the observation form was a useful tool for them. During the trial period, the observation form was found to be useful. The form remains in the organization for regular use.