”Barn tar naturligt på saker de vet”: en kvalitativ studie om vilket stöd skolpersonal kan erbjuda skolbarn med epilepsi
Ihetu, Promise (2023)
Ihetu, Promise
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614844
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614844
Tiivistelmä
Det är uppskattat att cirka 56 000 finländare har epilepsi och ungefär 5000 av dem är barn. Procenten finländare som drabbas av ett epilepsianfall under sin livstid är betydligt större och för en epilepsidiagnos krävs det minst två anfall under ett år. Ett epilepsianfall kan uppkomma när som helst, till vem som helst och utan tydlig orsak. Epilepsi har en negativ påverkan på barnets uppväxt, utveckling, självförtroende och ökad risk för inlärningssvårigheter. Förebyggande stöd av framtida och aktuella problem för personer med epilepsi kommer från social- och hälsovården. Syftet med arbetet var att utreda vilken förmåga skolpersonal har att stöda barn med epilepsi i skolan. Examensarbetet svarar på frågeställningarna hurdan kunskap skolpersonal har om att stöda skolbarn med epilepsi? Hur kan skolpersonalen stöda barnet i skolan med epilepsi?
En kvalitativ fokusgruppsintervju utfördes som arbetets datainsamlingsmetod för att besvara arbetets syfte och frågeställningar. Den insamlade data analyserades med hjälp av innehållsanalys som utmynnar i teman. I den kvalitativa studien deltog skolpersonal från en svenskspråkig grundskola.
Av resultatet framkommer det att kunskap, resurser, information och diskussion är avgörande faktorer för att stöda skolbarn med epilepsi. Med att ha barnet i fokus och iaktta barnet som en egen individ med individuella stödbehov kan skolpersonal erbjuda barnet med det optimala stödet. Respondenterna upplever att barnen har en egen förståelse för när de behöver extra stöd i klassen och barnen utrycker behovet utan känslan av skam. Resultatet visar att skolpersonalen har kunskaper och resurser för att stöda skolbarnet med epilepsi.
En kvalitativ fokusgruppsintervju utfördes som arbetets datainsamlingsmetod för att besvara arbetets syfte och frågeställningar. Den insamlade data analyserades med hjälp av innehållsanalys som utmynnar i teman. I den kvalitativa studien deltog skolpersonal från en svenskspråkig grundskola.
Av resultatet framkommer det att kunskap, resurser, information och diskussion är avgörande faktorer för att stöda skolbarn med epilepsi. Med att ha barnet i fokus och iaktta barnet som en egen individ med individuella stödbehov kan skolpersonal erbjuda barnet med det optimala stödet. Respondenterna upplever att barnen har en egen förståelse för när de behöver extra stöd i klassen och barnen utrycker behovet utan känslan av skam. Resultatet visar att skolpersonalen har kunskaper och resurser för att stöda skolbarnet med epilepsi.