Creating stylized 3D characters for video games
Pennala, Iida-Maria (2023)
Pennala, Iida-Maria
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614694
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614694
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty nykyaikaisten tekniikoiden tutkimiseen joita
käytetään 3d hahmojen luonti prosessissa sekä olemaan opas joka käy läpi
kyseisen prosessin suurimmat vaiheet. Sen tavoitteena on olla hyödyllinen
taiteilijoille, joilla on jo taustaa 3d mallintamisen kanssa ja jotka haluavat oppia
lisää 3d pelihahmojen luontiprosessista.
Tämä projekti koostuu hahmon luonnista jo olemassa olevan konseptin pohjalta,
jonka jälkeen luodaan pohjamalli, digitaalinen skulptaaminen, retopologia, uv
purkaminen ja mesh map tekstuureiden luonti sekä hieman teksturointia ja
loppujen lopuksi valmiin mallin esittely. Tietokoneohjelmat, joita tässä projektissa
käytettiin ovat Blender, Zbrush ja Substance Painter. Moni teknisistä aiheista on
tietokoneohjelmakohtaisia, mutta teoria pätee kaikkiin 3d ohjelmiin.
Tämän opinnäytetyön lopputulema on taiteilijoille hyödyllinen opas, joka tutkii
tiettyjä osa-alueita yksityiskohtaisesti. Se esittelee valmiin 3d hahmon, joka on
valmis rigattavaksi, animoitavaksi ja loppujenlopuksi käytettäväksi peleissä. This paper was done in order to research what modern techniques are being
used in the process of 3d character creation and also to provide a guide which
covers the major steps in said process. It aims to be helpful for artists who are
already somewhat familiar with 3d and who want to learn more about the process
behind the creation of 3d characters for games.
The project consists of creating the character based on an existing concept,
followed by blocking out the base mesh, sculpting, retopology, uv unwrapping
and mesh map baking with a little bit about texturing and eventually presenting
the finalized model. Software used in this project were Blender, Zbrush and
Substance Painter. Many technical aspects of this thesis are specific for the
software being used, but the theory can be applied to any other 3d software.
The outcome is a useful guide for artists that delves into the detail. It presents a
finished 3d character that can be then rigged, animated and used in a game.
käytetään 3d hahmojen luonti prosessissa sekä olemaan opas joka käy läpi
kyseisen prosessin suurimmat vaiheet. Sen tavoitteena on olla hyödyllinen
taiteilijoille, joilla on jo taustaa 3d mallintamisen kanssa ja jotka haluavat oppia
lisää 3d pelihahmojen luontiprosessista.
Tämä projekti koostuu hahmon luonnista jo olemassa olevan konseptin pohjalta,
jonka jälkeen luodaan pohjamalli, digitaalinen skulptaaminen, retopologia, uv
purkaminen ja mesh map tekstuureiden luonti sekä hieman teksturointia ja
loppujen lopuksi valmiin mallin esittely. Tietokoneohjelmat, joita tässä projektissa
käytettiin ovat Blender, Zbrush ja Substance Painter. Moni teknisistä aiheista on
tietokoneohjelmakohtaisia, mutta teoria pätee kaikkiin 3d ohjelmiin.
Tämän opinnäytetyön lopputulema on taiteilijoille hyödyllinen opas, joka tutkii
tiettyjä osa-alueita yksityiskohtaisesti. Se esittelee valmiin 3d hahmon, joka on
valmis rigattavaksi, animoitavaksi ja loppujenlopuksi käytettäväksi peleissä.
used in the process of 3d character creation and also to provide a guide which
covers the major steps in said process. It aims to be helpful for artists who are
already somewhat familiar with 3d and who want to learn more about the process
behind the creation of 3d characters for games.
The project consists of creating the character based on an existing concept,
followed by blocking out the base mesh, sculpting, retopology, uv unwrapping
and mesh map baking with a little bit about texturing and eventually presenting
the finalized model. Software used in this project were Blender, Zbrush and
Substance Painter. Many technical aspects of this thesis are specific for the
software being used, but the theory can be applied to any other 3d software.
The outcome is a useful guide for artists that delves into the detail. It presents a
finished 3d character that can be then rigged, animated and used in a game.