Bioanalyytikon rooli suomalaisessa biopankkitoiminnassa: opetusmateriaali bioanalyytikko-opiskelijoille biopankeista
Takala, Jasmin (2023)
Takala, Jasmin
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614678
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614678
Tiivistelmä
Biopankkitoiminta on merkityksellistä lääketieteelliselle tutkimukselle sairauksien ennaltaehkäisyn, hoitojen kehittämisen ja sairauksien patofysiologian selvittämisessä. Biopankkitoiminta mahdollistaa suurten aineistojen keräämisen, kuten esimerkiksi suomalaisen FinnGen-projektin. Biopankki- toiminta on kytköksissä terveydenhuollon arkipäivään, ja myös bioanalyytikot voivat ammatissaan kohdata biopankkitoimintaa sekä näytteenotossa, analyysissa tai itse sijoittumalla biopankkeihin töihin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa opetusmateriaalia, jonka avulla bioanalyytikko-opiskelijat tutustuvat biopankkitoimintaan oman ammattiryhmänsä näkökulmasta, sekä biopankkitoimintaa ohjailevaan lainsäädäntöön. Bioanalyytikko-opinnot Oulun ammattikorkeakoulussa toteutetaan vuorovuosin monimuotototeutuksena ja päivätoteutuksena, jonka vuoksi opetusmateriaalia tuottaessa otettiin huomioon myös opiskelijan itsenäisen opiskelun mahdollisuus. Opetusmateriaalissa pyrittiin keskittymään konkreettisten esimerkkien tuottamiseen ammattiryhmän näkökulmasta ja ammatillisten valmiuksien kehittämiseen ottaen samalla huomioon pedagogiset laatukriteerit. Konkretian lisääminen oli tärkeä tavoite, koska Oulun seudun biopankeilla ei ole rutiininomaisesti bioanalyytikko-opiskelijoita harjoittelujaksoilla. Työn tilaajana toimi Oulun ammattikorkeakoulun bioanalytiikan tutkinto-ohjelma.
Työn menetelmissä keskityttiin oppimateriaalin käytännönläheisyyteen lisäämällä mukaan asiantuntijoiden kertomia seikkoja bioanalyytikon tehtävistä. Tiedon oikeellisuutta varmistettiin käyttämällä vain virallisten, organisaatioiden omien sivustojen tarjoamaa tietoa. Opetusmateriaali ja siihen liittyvä kysely jaettiin bioanalyytikko-opiskelijoille, jotta halukkaat saivat arvioida opetusmateriaalin sisällön merkitystä ja siten sen tavoitteiden onnistumista. Kyselyvastausten perusteella pääteltiin, että opiskelijat pääosin kokivat materiaalin lisäävän heidän tietoisuuttaan biopankkitoiminnasta. Opetusmateriaalia käytetään tulevaisuudessa lisänä sille parhaaksi valikoituvalla opintojaksolla. Opetusmateriaalia voidaan käyttää joko ohjaamalla opiskelijat tutustumaan aiheeseen itsenäisesti, tai lähiopetuksen osana. When it comes to medical research, biobanks play an important role as a provider of research material. Medical research utilizing biobank samples can be focused on prevention of the diseases, developing of the treatment methods, or figuring out the causal relationships between traits. The role of a biomedical laboratory scientist in practical biobank operation is sample collecting, sample analyzing and sample managing.
The goal of this thesis was to provide study material, which helps biomedical laboratory scientist to develop in their profession. Thesis provides study material considering biobanks and Finnish legislation issues considering the matter while keeping pedagogical quality high – even when used as a self-study material.
The methods of the study material were an interview with professionals and gathering information about biobanks together from several sources, keeping in mind them being valid organizational websites. The material was shared to every Finnish biomedical laboratory scientist who were by the time studying at Oulu University of Applied Sciences, and they were able to rate the material if willing. The students mainly found the material useful to gain their knowledge about their profession.
The study material will be used as a part of biomedical laboratory scientist degree programme when it has found the most suitable course to be introduced.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa opetusmateriaalia, jonka avulla bioanalyytikko-opiskelijat tutustuvat biopankkitoimintaan oman ammattiryhmänsä näkökulmasta, sekä biopankkitoimintaa ohjailevaan lainsäädäntöön. Bioanalyytikko-opinnot Oulun ammattikorkeakoulussa toteutetaan vuorovuosin monimuotototeutuksena ja päivätoteutuksena, jonka vuoksi opetusmateriaalia tuottaessa otettiin huomioon myös opiskelijan itsenäisen opiskelun mahdollisuus. Opetusmateriaalissa pyrittiin keskittymään konkreettisten esimerkkien tuottamiseen ammattiryhmän näkökulmasta ja ammatillisten valmiuksien kehittämiseen ottaen samalla huomioon pedagogiset laatukriteerit. Konkretian lisääminen oli tärkeä tavoite, koska Oulun seudun biopankeilla ei ole rutiininomaisesti bioanalyytikko-opiskelijoita harjoittelujaksoilla. Työn tilaajana toimi Oulun ammattikorkeakoulun bioanalytiikan tutkinto-ohjelma.
Työn menetelmissä keskityttiin oppimateriaalin käytännönläheisyyteen lisäämällä mukaan asiantuntijoiden kertomia seikkoja bioanalyytikon tehtävistä. Tiedon oikeellisuutta varmistettiin käyttämällä vain virallisten, organisaatioiden omien sivustojen tarjoamaa tietoa. Opetusmateriaali ja siihen liittyvä kysely jaettiin bioanalyytikko-opiskelijoille, jotta halukkaat saivat arvioida opetusmateriaalin sisällön merkitystä ja siten sen tavoitteiden onnistumista. Kyselyvastausten perusteella pääteltiin, että opiskelijat pääosin kokivat materiaalin lisäävän heidän tietoisuuttaan biopankkitoiminnasta. Opetusmateriaalia käytetään tulevaisuudessa lisänä sille parhaaksi valikoituvalla opintojaksolla. Opetusmateriaalia voidaan käyttää joko ohjaamalla opiskelijat tutustumaan aiheeseen itsenäisesti, tai lähiopetuksen osana.
The goal of this thesis was to provide study material, which helps biomedical laboratory scientist to develop in their profession. Thesis provides study material considering biobanks and Finnish legislation issues considering the matter while keeping pedagogical quality high – even when used as a self-study material.
The methods of the study material were an interview with professionals and gathering information about biobanks together from several sources, keeping in mind them being valid organizational websites. The material was shared to every Finnish biomedical laboratory scientist who were by the time studying at Oulu University of Applied Sciences, and they were able to rate the material if willing. The students mainly found the material useful to gain their knowledge about their profession.
The study material will be used as a part of biomedical laboratory scientist degree programme when it has found the most suitable course to be introduced.